Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vouchers pakketreizen verlopen: kan reisbranche ze wel terugbetalen?

06-02-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2314 keer bekeken
  •  
Halverwege maart werden vorig jaar de eerste vouchers uitgegeven door reisbureaus voor geannuleerde pakketreizen. Ze zijn een jaar geldig, dus de eerste verlopen binnenkort. Terwijl de reisbranche in zwaar weer verkeert, staat er in totaal naar schatting zo’n 600 miljoen euro uit aan vouchers. De eerste daarvan moeten dus binnenkort worden terugbetaald. Kun je als consument rekenen op je geld terug? En wat moet je nu doen om dat voor elkaar te krijgen? 
Vouchers van reisbureaus die zijn aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) zijn gedekt bij een faillissement van het reisbureau. Als klant van een failliet reisbureau krijg je dan dus alsnog je geld terug, maar dan van de SGR. De SGR-dekking verloopt echter gelijktijdig met de voucher. Remco Kuilman van het voucherplatform Checkkie.nl waarschuwt klanten daarom goed op te letten. Om de dekking van de SGR te behouden kun je je voucher gebruiken om een nieuwe reis te boeken. Anders is het verstandig op te letten, zodat je je geld binnen een jaar terugkrijgt.

SGR-garantie

Volgens de ANVR hoeven houders van een voucher met SGR-garantie zich geen zorgen te maken. Voordat die na een jaar verlopen is, gaan de reisbureaus hun klanten bellen met de vraag of ze hun voucher willen gebruiken voor een nieuwe reis of dat ze hun geld terug willen. Mocht dat onverhoopt niet gebeuren, dan hebben mensen, nadat de voucher is verlopen, twee maanden de tijd om zich bij de SGR te melden. Die gaat dan eerst proberen om het reisbureau zover te krijgen alsnog het geld over te maken. Mocht het reisbureau ondertussen failliet gaan, dan krijg je alsnog je geld terug. Maar dan moet je je dus wel, binnen twee maanden nadat je voucher is verlopen, melden bij de SGR.   

Voucherfonds om vouchers terug te kunnen betalen

Het is maar de vraag of de reisbranche het geld voor het terugbetalen van de vouchers zomaar op de plank heeft liggen. Een woordvoerder van de ANVR erkent ruiterlijk dat de sector het moeilijk heeft. De branche ligt al een klein jaar op zijn gat. Om toch de vouchers terug te kunnen betalen, is de sector met de overheid aan het onderhandelen over een lening van 400 miljoen euro. Daarmee wil de SGR een voucherfonds oprichten. Reisbureaus kunnen zo onder voorwaarden geld lenen om de vouchers van hun klanten te vergoeden.  

Animo onder reisbureaus voor voucherfonds valt tegen

Maar de onderhandelingen met de overheid lopen nog en daarna moet de Europese Commissie alles nog goedkeuren. Of dat in anderhalve maand gaat lukken, is de vraag. Daarnaast bleek halverwege januari dat de animo onder reisbureaus voor het voucherfonds nog tegenvalt. Van de 650 aangesloten reisbureaus hadden zich er maar 260 bij de SGR gemeld.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (3)

Mia44
Mia44
7 feb. 2021 - 10:20
Hoe zit nu met lossen tickets dan? Ik heb op 20-11-20, 3 tickets gekocht online via KILROY maar ons reis was geanuleerd door united airiline ze zeggen dat wij mogen niet reizen via VS eindbestemming santo de reis moet plaatsvinden op 16-12-20 maar wij mogen niet instappen zei united airiline, daarna vroeg ik mijn geld terug maar de airiline weiger mijn geld terug overmaakt ze zeggen dat ik via KILROY moet mijn geld terug krijgen maar Kilroy weigerde ook mijn geld terug te geven Kilroy zeg dat het aankoopbedrag 1 jaar geld bij hun blíjft maar ik heb duidelijk gezegd dat ik mijn geld terug wil wat moet ik doen om mijn geld terug krijgen? Mvg, Maria
NJ-W
NJ-W
6 feb. 2021 - 20:23
In de voucher die ik gekregen heb, waarin wel staat dat het een SGR erkende voucher is, staat dat ik een nieuwe reis moet boeken VOOR 28 februari 2021. Er is echter momenteel niets te boeken. Ik heb dus een mail gestuurd of de voucher verlengd kan worden, zodat ik iets kan boeken op het moment dat dat wel weer kan, om te voorkomen dat ik iets zou boeken dat weer geannuleerd moet worden (als er al een reis bij zit, die overeenkomt met de oorspronkelijke reis). Daarnaast heb ik gevraagd of als dat niet mogelijk is, ik het geld terug zou kunnen krijgen. In uw item geeft u aan dat je een maand voor het verlopen van de voucher bericht krijgt. De datum van de voucher is 7 oktober 2021, maar je zou dus nu al moeten boeken, anders "zal de waarde van deze voucher verminderd worden met het premiebedrag van de oorspronkelijk afgesloten annuleringsverzekering" Kan ik nu al teruggave van het geld vragen, want er valt niets te boeken voor 28 februari.
PeterLee
PeterLee
6 feb. 2021 - 18:47
Hoe zit het met boekingen bij vakantie parken als CenterParcs? Wanneer die wel open zijn maar zonder de faciliteiten?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor