'Voucherbank' opgericht om reizigers geld terug te geven
07-12-2020
•
leestijd 1 minuten
•
250 keer bekeken
•
Het kabinet komt deze week met een 'voucherbank' om gedupeerde toeristen geld voor een door corona geschrapte pakketreis (hotel en vliegticket) terug te kunnen geven. Dat meldt de Telegraaf maandag.
Veel touroperators zeggen het geld voor de circa 1 miljoen gedupeerde reizigers niet op te kunnen brengen. De organisaties kunnen volgens de kabinetsplannen aankloppen bij de 'voucherbank', waarvoor het kabinet 400 miljoen reserveert via staatsleningen. Volgens Erik Jan Reuver, directeur van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), kunnen zo tegoedbonnen worden terugbetaald tot uiterlijk 31 maart 2021.
Volgens de SGR-directeur moeten aangesloten reisorganisaties wel gaan stoppen met het uitschrijven van nieuwe vouchers: "voortaan direct omboeken of geld terug, als een reis niet kan doorgaan."
ANVR: Faillissementen voorkomen
"Dit zal voorkomen dat een groot aantal bedrijven failliet gaat, omdat ze niet in staat zijn om vouchers uit te keren", verklaarde Frank Oostdam van de ANVR in het NOS Radio 1 Journaal. "Dan zou de SGR moeten uitbetalen en op een gegeven moment zijn die fondsen ook uitgeput. Dan zouden we de hulp van de overheid nodig hebben."
Ja wij hebben al 3 keer geprobeerd om voucher om te wisselen voor ons geld..nu weer word er gezegd, door prijsvrij,wij moeten eerst geld terug zien te krijgen van de touroperator..Hu hoezo dat?
Wij moeten vechten om ons eigen geld terug te krijgen,wat wij in deze tijd ook hard nodig hebben ..maar daar hebben ze geen boodschap aan..je helpt ze een beetje, maar wordt daardoor wel afgestraft...schandalig...
Al die uitgiftes van vouchers, tegoed bonnen, cadeau kaarten, zijn er op gebaseerd dat veel mensen deze tegoed bonnen nooit in zullen leveren, omdat bonnen vergeten worden, bonnen weg raken, mensen overlijden of de termijn van inleveren verstreken is. Dit is dus een win win situatie voor de uitgevers van deze tegoedbonnen.
Mijn advies is, Lever je voucher, tegoed bon, cadeau kaart of ander soort kaart zo snel mogelijk in, anders bent u mogelijk nog uw geld kwijt.
Hallo,
Ik wil graag mijn geld terug krijgen ipv voucher van Gate1. Gate1 zijn niet meer bereikbaar, zo schandalig. Ik zou sowieso nog een bedrag terug krijgen van iets meer dan 300€. Dat is los van de vouchers. Deze bedrage 300€ is omdat ik een foutje heb gemaakt van mijn achter naam. Ik moest een nieuwe ticket kopen en volledig prijs betalen en dan pas de oude bedrag van de oude ticket terug krijgen. Ik bel ieder keer weer maar ze zijn niet te bereiken. Dit moet opgelost worden.
Mvg,
Mine
Ik heb nog een CORONA-Voucher van TUI van een boekingsnummer 2691874145. Corona-vouchercode is PhJJIttIZh of PhJJlttlZh Ik kan nl niet zien of dat 2x een hoofdletter i is of een kleiner letter l. Waarde 415,82. Corona-vouchercode is geldig tot 9-06-2020. Op welke manier kan ik deze voucher inwisselen voor geld. Ik ga normaal in het voorjaar mat vakantie (Turkije) nu weet ik nog hoe dan de situatie is, de voucher is geldig tot 9-06-2020. Als ik mijn geld terug krijg dan kan ik misschien in het najaar gaan, maar voorlopig durf ik nog geen boeking te doen, ook gezien mijn leeftijd, 70 jaar.
Een ding kan ik nog steeds niet begrijpen dat de mensen maar boeken om weg te gaan terwijl men weet dat bijna alles word geannuleerd en dan toch klagen als ze hun geld niet terugkrijgen , ik vind dat eigen verantwoordelijkheid en dan niet klagen ik krijg mijn geld niet
Ik had ook een reis geboekt, maar die boeking stond al van december 2019 om in mei 2020 met vakantie te gaan. Dus niet te snel oordelen als je niet weet welke data de boeking is gedaan.
ook dit gaat goed fout is al te voorspellen ; vroeger al gezegt doe het niet neem geen vouchers aan ; overheid spleet spel er mee om geld te behouden ook om rentenieren ; ken dat politiek spel goed , echt u word bestolen
Ik heb een voucher van de KLM gekregen, moeilijk contact te krijgen, wat kan ik doen om de voucher te wisselen en geld terug te krijgen.
Dank voor uw antwoord
Hoe zit het met het omboeken? Ku je ook je aanbetaling terug vragen?
Wij moesten perse omboeken van het reisbureau. Eigenlijk weten we niet of we volgend jaar nog wel weg willen
hallo, Ik wil graag mijn geld terug voor mijn voucher bij KLM maar ik kan geen contact krijgen en het is al 3 maanden geleden dat het is aangevraagd, ook heb ik geen bevestiging gekregen, wat kan ik nog doen?