'Vorstvrije wissels vergen extra investering'
23-12-2009
• leestijd 1 minuten
Om extreme problemen op het spoor door barre weersomstandigheden op te lossen, zijn extra investeringen nodig. Het huidige spoorsysteem is namelijk niet opgewassen tegen de ontregelingen van de afgelopen dagen. Dit zei president-directeur Bert Klerk van spoorbeheerder ProRail dinsdag voor het televisieprogramma NOVA.
,,We hebben niet kunnen leveren, wat we hadden moeten leveren'', gaf Klerk toe. Hij wijt dat aan het kwetsbare spoorsysteem in Nederland met 9000 wissels. Door sneeuwval en ijsvorming kon de spoorbeheerder op essentiële plekken de wissels niet meer bedienen. ,,En als er op een punt iets verkeerd gaat, heeft dat al snel gevolgen voor de rest van de dienstregeling.''
Klerk zei dat ProRail al vier jaar werkt aan het vervangen van de wisselverwarming van gas naar elektrisch. Volgens hem zou er nog eens 45 miljoen euro extra nodig zijn om alle wissels vorstbestendig te maken. Uit het bestaande budget kan dat niet worden betaald. ,,Maar het is een keuze die je moet maken'', zei hij.
Wat dat betreft heeft de Haagse politiek ,,boter op het hoofd'', meent directeur Jacques Huberts van NS Reizigers. De politiek heeft jarenlang nagelaten extra geld beschikbaar te stellen om te zorgen dat het treinverkeer tijdens extreme weersomstandigheden niet uitvalt, zei hij. Huberts noemde de kritiek van politici in Den Haag op het onregelde spoor dan ook ,,te makkelijk''. ANP