Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Chinese webwinkelgigant houdt zich niet aan de regels

17-05-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
162 keer bekeken
  •  
laptop online betalen webshop 930x520
De Chinese webwinkelgigant AliExpress hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels. Dat stelt de Consumentenbond die wil dat de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) optreedt.
De Consumentenbond geeft aan dat in de voorwaarden van AliExpress staat dat een koper zich moet wenden tot een arbitrage-instituut in Hongkong bij problemen met een leverancier. Volgens Europese wetgeving moeten consumenten in eigen land naar de rechter kunnen stappen.

Opsturen zonder reden

Ook staat het Chinese platform niet toe dat klanten een product binnen 14 dagen terug sturen zonder opgaaf van reden. Ook dit is in strijd met Europese regels, aldus de Consumentenbond die daarnaast erop wijst dat AliExpress geen duidelijke informatie geeft over de wettelijke garantietermijn.

Trekken aan de bel

De Consumentenbond trekt op met vijf Europese consumentenorganisaties die bij hun nationale toezichthouder aan de bel trekken. ''Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren'', zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. ''We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen.'' ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!