Voorkom onaangename verrassing bij faillissement bedrijf
24-07-2013
• leestijd 2 minuten
De toename van het aantal faillissementen leidt tot meer vragen van consumenten over hun rechten. Dat meldde ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.
Verklein risico
Consumenten kunnen bij het online informatieloket van ConsuWijzer terecht voor tips om het risico te verkleinen dat zij hun geld kwijt zijn als een bedrijf failliet gaat.
Is mijn geld weg?
Vragen waar consumenten tegenaan lopen zijn bijvoorbeeld of zij een aanbetaling terug kunnen krijgen als een bedrijf failliet gaat of dat het geld echt weg is, en of zij apparaten die voor reparatie naar een bedrijf zijn gestuurd dat vervolgens failliet gaat nog terug kunnen krijgen. Ook weten consumenten niet wat de mogelijkheden zijn als een apparaat kapot gaat dat zij hebben aangeschaft bij een bedrijf dat failliet is.
Vermijd risico
ConsuWijzer adviseert consumenten te kiezen voor een betaalmethode met zo weinig mogelijk risico. Zo is het vaak mogelijk om een aanbetaling te doen, en de rest van het bedrag pas te voldoen als het product is geleverd. Ook is het aan te raden om informatie over een bedrijf te zoeken alvorens er een bestelling te plaatsen. Bij reizen is betaling van tevoren wel verplicht: let er daarom op of een reisbureau zijn garantiestelling op orde heeft zodat u uw geld terug kunt krijgen bij een faillissement.
Voorbeeldbrieven