Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Was het verschil in 2014 nog 24 procent, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45 procent goedkoper, met uitschieters tot bijna 80 procent.
Onderzoekers van de Consumentenbond vulden bij 15 supermarktketens hun boodschappenmand met 125 verschillende producten van A-merken, zoals Calvé pindakaas en Ariel wasmiddel. Een andere mand werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk. Gemiddeld blijkt het huismerkmandje 45 procent goedkoper.
Groot prijsverschil wasmiddelen
Het prijsverschil is het grootst (48 procent) bij de supermarkten Deen, Deka, Dirk en Vomar. Uitschieters zijn er vooral bij de wasmiddelen en vaatwastabletten. Zo is waspoeder van het huismerk gemiddeld 79 procent goedkoper dan die van Ariel. Sommige producten verschillen nauwelijks van elkaar in prijs, zoals houdbare melk. Een enkele keer is het huismerk zelfs iets duurder dan het A-merk. Bij Jumbo en Albert Heijn is het prijsverschil tussen huismerken en A-merken gemiddeld respectievelijk 46 en 45 procent in het onderzoek van de Consumentenbond. Het kleinste verschil (39 procent) is vastgesteld bij Aldi en Poiesz.
Verschil groeit al jaren
Het prijsverschil tussen A-merk en huismerk groeit elk jaar met zo’n 5 procent, aldus de Consumentenbond. Zo was in 2018 het onderlinge prijsverschil nog 36 procent, in 2019 40 procent en nu is het gemiddeld 45 procent. Een verklaring daarvoor is dat bij sommige supermarkten het huismerk langzaam samensmelt met het nog goedkopere budgetmerk. Dit is vooral bij Albert Heijn en Jumbo het geval, maar andere supermarkten volgen. Ook zijn A-merken vorig jaar duurder geworden.
Voordeel A-merk bij aanbiedingen
Consumenten die toch graag A-merken kopen, doen er goed aan om op aanbiedingen te letten. De gemiddelde korting bij merkartikelen ligt tussen de 30 en 35 procent.
Kwaliteit niet meegewogen
De Consumentenbond tekent aan dat bij het onderzoek naar de prijzen aanbiedingen niet zijn meegenomen. Ook keken de onderzoekers niet naar mogelijke kwaliteitsverschillen tussen de producten.