Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Voor je het weet is het Sinterklaas'

06-08-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
schaatsen_05.jpg
Hartje zomer merken ze bij schaatsenfabriek Viking in Almere nog dat de Elfstedenkoorts afgelopen winter hoog opliep. In Almere wordt meer geproduceerd om de voorraad weer op peil te krijgen. En het is lang niet het enige bedrijf dat al in de zomer de blik richt op december. Voor je het weet is het Sinterklaas, klinkt het in augustus bij Verkade en Baronie-De Heer waar ze chocoladeletters maken.
Viking
Jon de Haas, directeur van Viking, vindt het niet zo erg dat er tijdens de koude maanden een flinke bres is geslagen in de voorraad schaatsen. Het is goed voor de stabiliteit voor het bedrijf, vindt hij. ,,Na een ijswinter produceren we meer om de voorraden weer aan te vullen. Je kunt niet pas schaatsen maken als er ijs ligt.''
IJsbaan
En ook als het niet hard vriest en er niet op natuurijs kan worden geschaatst, zijn er voldoende mensen die hun rondjes rijden op de baan en regelmatig nieuwe schaatsen nodig hebben. Binnenkort gaan bovendien de ijsbanen weer open. De bestellingen uit die hoek komen al binnen bij De Haas, want bezoekers moeten bij de ijsbaan natuurlijk wel schaatsen kunnen huren.
Verkade
Bij Verkade in Zaandam zijn de afgelopen maanden al bijna 5 miljoen chocoladeletters geproduceerd. Maar er moet nog wel het nodige gebeuren. Al die letters moeten nog in doosjes. En ook de kartonnen standaards vol letters die iedereen die vanaf oktober zeker in de supermarkt tegenkomt, komen bij Verkade vandaan, meldt de zegsman van het bedrijf. Melk, puur, wit en met hazelnoot. Het assortiment is eigenlijk al jaren onveranderd.
Baronie-De Heer
,,Chocoladeletters zijn een traditioneel Nederlands product bij een traditioneel Nederlands feest. Ook de chocoladehandel is een traditionele handel waarin niet zo veel verandert'', legt Jean-Marie van Logtestijn, directeur Baronie-De Heer, uit. Bij Baronie is de productie van chocoladeletters nog in volle gang: 180.000 per dag om in totaal uit te komen op zo'n 14 miljoen letters. 60 procent daarvan is van melkchocolade, 30 procent is puur en 10 procent wit. De letters M, P en S zijn het meest gewild bij Baronie-De Heer. Bij Verkade, die sinds 2009 alle chocoladeletters maakt van Fair Trade ingrediënten, zijn de P en S (van Piet of pappa en Sint) iets meer in trek dan de M (mamma).
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!