Voor het eerst sinds 2015 is het aantal vleesaanbiedingen gedaald, meldt Wakker Dier. Dit blijkt uit hun foldermonitor. In de eerste helft van 2021 behaalde het aantal vleesaanbiedingen nog een record. Nu is het aantal terug op niveau van 2020.
Anne Hilhorst van Wakker Dier noemt de daling hoopvol: “Want de overconsumptie van vlees stoppen, kan alleen als supermarkten minder vlees in de uitverkoop zetten.”
Bij vrijwel alle supermarktketens daalde de aanbiedingen voor vlees en vleeswaren. Bij Albert Heijn was de grootste daling te zien. Het ging om -366 advertenties. Daarna volgden Hoogvliet en Dirk. Plus, Aldi en Vomar deden het juist slechter, bij hen steeg het aantal vleesaanbiedingen juist.
Het dalen van het aantal aanbiedingen is bij kip-, rund- en varkensvlees terug te vinden. Bij vleesvervangers bleef het aantal aanbiedingen zo goed als gelijk. “Het lijkt erop dat supermarkten vooral vlees uitkiezen om minder mee te stunten,” aldus Hilhorst.
Mogelijkerwijs komt dit doordat ze het klimaatakkoord hebben ondertekend waarin staat dat we meer plantaardige eiwitten moeten eten in plaats van dierlijke. “Supermarkten kunnen deze belofte alleen waarmaken door deze vleesdaling snel voort te zetten,” zegt Hilhorst. “Dat is voor het klimaat én de dieren het beste."
Sinds 2015 houdt Wakker Dier het aantal vleesanbiedingen van supermarkten bij. Wakker Dier volgt hiervoor de grootste supermarktconcerns.
Bron: Wakker Dier
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!