Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Voedingsspeciaalzaken minder populair geworden

07-07-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
193 keer bekeken
  •  
bakker bakkerij

'S ochtends naar de bakker voor vers brood of naar de slager voor een goed stuk vlees: we doen het steeds minder. Tijdens de coronacrisis deden de voedingsspeciaalzaken het bijzonder goed, maar daar lijkt nu een einde aan te komen, zo blijkt uit de transactiedata van de ABN AMRO.

Hoewel 2022 tot nu toe een goed jaar is voor de sector begint de groei wel af te vlakken, nu de horeca weer open is en consumenten vaker buiten de deur eten. In mei dit jaar bedroeg de groei 18 procent. In dezelfde maand een jaar geleden was nog sprake van een groei van 40 procent.

Dalend volume

Tegelijkertijd is het volume van voedingsspeciaalzaken in mei met 5,5 procent gedaald in vergelijking met mei 2021. Consumenten kochten dus minder producten, maar tegen hogere prijzen zodat per saldo meer is uitgegeven dan een jaar eerder.

Een groot deel van de consumenten die bij een voedingsspeciaalzaak producten koopt lijkt ook niet op de inflatie te letten, meldt ABN AMRO op basis van een onderzoek door PanelWizard. Zo geeft 44 procent aan niet op de prijs te letten. Bij een vergelijkbaar onderzoek in 2017 was dit nog 35 procent.

Bereid meer uit te geven

Bovendien geeft ongeveer driekwart van deze consumenten aan bereid te zijn om gemiddeld 15 tot 16 procent méér te betalen voor producten van een voedingsspeciaalzaak. Deze bereidheid is wel afhankelijk van de leeftijd en het inkomen van klanten. Daarbij geldt dat hoe ouder de consument, hoe minder deze bereid is meer te betalen. Ook consumenten met een lager besteedbaar inkomen letten meer op de prijs.

De dalende koopkracht kan er wel voor zorgen dat consumenten meer aankopen gaan doen bij supermarkten die doorgaans lagere prijzen vragen. Volgens sectoreconoom Gerarda Westerhuis van de bank is het belangrijk dat voedingsspeciaalzaken zich onderscheiden van supermarkten door in te spelen op de groeiende vraag naar ambachtelijke en hoogwaardige producten. Goede onlinebestelmogelijkheden zijn daarbij cruciaal aangezien ruim een kwart van de ouderen en de helft van de jongeren bereid is voor online meer te betalen. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor