Het einde van het zomerse vliegseizoen is nabij. Helaas zijn ook nu weer lang niet alle vluchten van een leien dakje gegaan. Vertragingen en annuleringen van vluchten zijn niet ondenkbaar, maar wat veel mensen niet weten is dat ze in sommige gevallen recht hebben op een schadevergoeding. Heb jij problemen gehad met een vlucht? Laat dan geen geld liggen! Kassa legt uit waar je op moet letten.
Hoewel de regels vanuit de Europese Unie kristalhelder zijn, probeert menig luchtvaartmaatschappij onder haar verantwoordelijkheid om jou een schadevergoeding te betalen uit te komen, mits je daar recht op hebt. Het is daarom goed om je even in te lezen en er zelf achteraan te gaan, want de maatschappijen zullen je geen reminder sturen dat er een vergoeding op je staat te wachten!
Heeft je vlucht vertraging? Dan zijn er regels die bepalen dat je recht hebt op hulp of een vergoeding. Zo moet de maatschappij betalen voor het eten en drinken op het vliegveld terwijl je wacht. Dit werkt als volgt: naarmate de vertraging van je vlucht opbouwt, komt er, vanaf twee uur vertraging gestaag een krediet beschikbaar dat je op het vliegveld kan innen middels je vliegticket. Hoe langer de vertraging, hoe hoger het bedrag. Loop dus naar een eettentje, en laat daar tijdens het afrekenen je ticket scannen. Grote kans dat je wat geld terugkrijgt, of de maaltijd gratis mee mag nemen!
Als de vertraging alsmaar blijft duren en er zelfs één of meerdere nachten overheen gaan voordat de vervangende vlucht voor je klaarstaat, heb je recht op accommodatie. De luchtvaartmaatschappij is naast het regelen van een accommodatie ook verantwoordelijk voor het eventuele vervoer van en naar de accommodatie. Als de luchtvaartmaatschappij geen verzorging heeft geboden, dan kun je de kosten die je hierdoor moest maken terugkrijgen in de vorm van een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Boek die accommodatie dus gewoon, en verhaal de kosten op de maatschappij want dat is je recht!
Een vlucht definitief annuleren proberen de meeste vliegmaatschappijen te voorkomen, maar soms is het onvermijdelijk. Wanneer het bijvoorbeeld een technische storing betreft, heb je als passagier namelijk recht op een schadevergoeding. Ook als je langer dan drie uur vertraging hebt, heb je recht op een schadevergoeding. Andere situaties waarbij je recht hebt op een vergoeding:
De hoogte van je schadevergoeding hangt af van de afstand die je vlucht zou hebben gemaakt. Deze is als volgt:
Het is natuurlijk bekend dat de klantenservices van luchtvaartmaatschappijen niet altijd even medewerkend zijn als het gaat om claims. Het kan daarom ook veel tijd en moeite kosten om je vergoeding toch te krijgen. In het ergste geval zul je over moeten gaan tot een juridische procedure. Mocht je absoluut geen zin hebben in die rompslomp, dan kun je externe partijen inhuren die de claim voor jou indienen en achter de broek van de luchtvaartmaatschappij zullen aangaan. Weet echter wel: deze diensten zijn nooit gratis!
Om recht te hebben op je vergoeding ten tijde van een vertraging of annulering mag de reden hiervoor geen van onderstaande zijn:
Bron: Rijksoverheid/Rechten van Vliegtuigpassagiers
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!