Vliegmaatschappijen benadelen passagiers met groeiend aantal kostenposten
27-02-2016
•
leestijd 3 minuten
•
571 keer bekeken
•
Voor je een vakantie boekt vergelijk je verschillende ticketprijzen met elkaar om zo goedkoop mogelijk te kunnen vliegen. Daar komen tijdens de boeking nog heel wat onvermijdelijke kosten bij. Gevolg is dat het goedkope ticket opeens toch niet zo goedkoop meer is. Wat betaal je nou voor een koffer? Hoe zit het met de afmetingen voor handbagage? Wij vergeleken de regels voor bagage bij verschillende luchtvaartmaatschappijen voor een reis binnen Europa.
Handbagage is gratis
Bij alle vliegmaatschappijen die we hebben bekeken is één stuk handbagage gratis mee te nemen. Gewicht en afmetingen verschillen echter wel. Het is dus zaak om van tevoren goed te bekijken hoe zwaar je handbagage bij betreffende vliegmaatschappij mag zijn en welke afmetingen je handbagage koffer mag hebben. Eén universele maat voor handbagage is er namelijk niet en als op de luchthaven blijkt dat je handbagage niet binnen de maximaal toegestane afmetingen valt, heb je grote kans dat je ter plekke moet bijbetalen en je bagage als ruimbagage moet inchecken. Dit kan hoge kosten met zich meebrengen.
Boek bagage online, niet op de luchthaven
Voor ruimbagage moet je bij alle maatschappijen betalen. Bij de lowbudget maatschappijen is te zien dat het maximale gewicht voor ruimbagage lager ligt dan bij de reguliere nationale maatschappijen. Bij de laatste betaal je ook vaak meer. Het is raadzaam om ruimbagage al bij het online boeken aan te geven. Het tarief dat je dan betaalt ligt een stuk lager dan wanneer je pas op het vliegveld aangeeft ook ruimbagage mee te willen nemen. Dan kan soms zelfs het dubbele bedrag worden gevraagd. Bij Ryanair betaal je het meest voor het inchecken van bagage op de luchthaven, namelijk tussen de €60 en €140 voor vijftien kilo. Terwijl dit online tussen de €25 en €45 kost voor hetzelfde gewicht.
Mag het een kilo'tje meer zijn?
Mocht je koffer bij het inchecken op de luchthaven onverhoopt zwaarder zijn, dan betaal je hier in veel gevallen fors voor. De meerprijs wordt dan in de meeste gevallen per kilo berekend en ligt dan een stuk hoger dan de normale prijs voor ruimbagage. Uitschieter is KLM, zij rekent geen prijs per extra kilo, maar per extra koffer, en dit kost je direct €100. Deze koffer mag dan wel 32 kilo wegen. Het minst betaal je voor extra kilo's bij Corendon, namelijk €7 per extra kilo.
Overzicht vergelijkingen
Zie
hier
het uitgebreide schema om alle bagageregels nog eens terug te lezen.
Betalen voor toilet aan boord?
In de studio praten we verder over extra kosten bij vliegreizen met luchtvaartjournalist Paul Eldering van De Telegraaf. Eldering stelt dat de ontwikkeling waarbij passagiers moeten betalen voor services die eerst gratis waren een trend is die nog verder door gaat zetten. Nu is te zien dat alle maatschappijen voor het meenemen van ruimbagage een bedrag bovenop de ticketprijs vragen en om een stoel te reserveren moet je ook los betalen. Voorbeelden van andere diensten waar passagiers wellicht in de toekomst ook voor moeten gaan betalen zijn volgens Paul Eldering toiletbezoek aan boord, het wachten bij de gate en entertainment aan boord. Zo zullen steeds meer gratis diensten veranderen in betaalde diensten.
Geen ruimbagage en geen eten
Omdat veel van deze kostenposten onvermijdelijke kosten zijn is het lastig om echt te besparen. Natuurlijk, als je op een korte stedentrip gaat is het mogelijk om alleen met handbagage te reizen, zodat je geen ruimbagage hoeft te betalen. Verder kun je geld besparen door op het vliegveld niks meer te kopen en niet vooraf tegen betaling een stoel te reserveren. Echter is dit als je reist met een gezin bijvoorbeeld al snel een onmogelijk opgave, omdat je naast elkaar wil zitten (dus stoelreserveringen moet betalen) en vaak voor langere trips er ook niet onderuit komt om ruimbagage mee te nemen. Ook kun je bij een aantal maatschappijen voor kortingen sparen, maar dit levert eigenlijk alleen iets op als je vaak vliegt met dezelfde maatschappij.