Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Verzekeringstussenpersoon stuurt misleidende brief aan klanten
21-05-2016
•
leestijd 1 minuten
•
190 keer bekeken
•
Deze week ontvingen we klachten van consumenten die een brief van verzekeringstussenpersoon Reigerdael B.V. op de mat kregen. Reigerdael stuurde een brief naar 30.000 mensen met een declaratie voor het beheren van hun uitvaartverzekering. Het blijkt echter te gaan om een aanbieding van extra diensten en niet om een openstaand bedrag dat nog betaald moet worden, zoals het bedrijf klanten wil doen geloven.
Factuur
Reigerdael opereert als tussenpersoon voor verzekeringsmaatschappijen. Klanten die ooit een verzekering hebben afgesloten bij één van die maatschappijen hebben vaak verder nauwelijks tot geen contact met de tussenpersoon. Nu ontvingen zij plotseling een brief met een 'declaratie' voor 'beheer en administratie uitvaart/begrafenisverzekeringen'. In de brief wordt verzocht een 'openstaand bedrag' van €12,50 over te maken aan Reigerdael B.V.
Je hoeft niet te betalen
De brief van Reigerdael met het verzoek om kosten voor extra dienstverlening over te maken, kun je naast je neer leggen. Er verandert niets als je niet betaald en er is voor de verzekerden geen enkele verplichting om gebruik te maken van dit 'abonnement'. Mocht je tussentijds extra advies of diensten verlangen van de tussenpersoon, dan kun je daar tegen betaling zelf voor kiezen.
Reactie Reigerdael
Jannes Buiter van Reigerdael reageert in de studio op de klachten. De brief is momenteel naar 30.000 klanten verzonden en zal nog naar 60.000 klanten worden gestuurd. Buiter geeft aan dat ze nog eens goed naar de formulering van de brief gaan kijken voor deze naar de resterende klanten verzonden gaat worden.