Verzekeringsadviseur komt zorgplicht inboedelverzekering niet na
10-01-2018
•
leestijd 1 minuten
•
60 keer bekeken
•
Van een verzekeringsadviseur mag worden verwacht dat deze consumenten tijdig attendeert op mogelijke gevolgen voor de dekking van de verzekering. Dat concludeert de geschillencommissie van Kifid naar aanleiding een klacht van een consument die niet werd gewezen op het feit dat de dekking van de inboedelverzekering zou worden opgeschort, wanneer zijn woning op het nieuwe adres langer dan 180 dagen onbewoond bleef.
Ingebroken
Begin 2016 werd er op het nieuwe nog onbewoonde adres van de indiener van de klacht ingebroken. De inboedelclaim die de consument indiende bij de verzekeringsadviseur, werd echter niet gehonoreerd. Dit omdat de betreffende woning meer dan 180 dagen onbewoond was.
Vergoeding
De geschillencommissie van Kifid stelt echter dat de betrokken verzekeringsadviseur, die bekend was met de feiten, ten onrechte de consument niet had gewezen op het feit dat na 180 dagen leegstand de inboedel op het nieuwe adres niet langer gedekt zou zijn. Adviesbureau Portegies Advies is daarom volgens kifid de zorgplicht onvoldoende nagekomen en dient de door de consument geleden schade van bijna 9.000 euro te vergoeden.