Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering hoef je je geen zorgen te maken als je niet meer kunt werken. Je hebt je immers verzekerd van een behoorlijk inkomen. Als het erop aan komt, blijkt dat verzekeraars er alles aan doen om niet te hoeven betalen.
Aandacht
Al verschillende keren heeft Kassa aandacht besteed aan de manier waarop verzekeraars de claims van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen behandelen. Dat deden we op
28 februari 2009 en
28 november 2009. In de praktijk betekent dit dat ze allerlei redenen, kleine lettertjes en uitzonderingbepalingen aangrijpen om niet uit te keren.
The Warranty Group
Dat gebeurde ook bij Hans Verhijden. Toen hij in 2008 een persoonlijke lening afsloot nam hij ook een zogenaamde kredietbeschermer. Bij arbeidsongeschiktheid zorgt deze kredietbeschermer ervoor dat hij de aflossingen voor zijn lening niet meer hoeft te betalen. In 2013 raakt Hans volledige arbeidsongeschikt en meldt hij zich bij de verzekeraar van deze kredietbeschermer, The Warranty Group. Bijna twee jaar later is Hans nog steeds met de verzekeraar in conclaaf over het wel of niet uitkeren van de verzekering.
In de studio reageren advocate Karen Machielsen van Zumpolle Advocaten, zij is gespecialiseerd in arbeidsongeschiktheidszaken en Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. Aangezien The Warranty Group in tegenstelling tot 95% van de aanbieders op de Nederlandse markt niet is aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars kunnen zij deze verzekeraar niet aanspreken. Wel kan je bij het Kifid terecht.
Patroon
Machielsen trok in een eerdere uitzending ook al aan de bel over het uitkeringsgedrag van arbeidsongeschiktheid verzekeraars indien er langdurig een beroep wordt gedaan op de verzekering. Nu doet ze dat weer. "Ik ervaar in mijn praktijk dat er sprake is van een patroon. Alles is er op gericht om op een gegeven moment die uitkering stop te zetten en dat staat in schril contrast met filmpjes die je op tv ziet met mensen die rustig onder een palmboom op het strand zitten."
Verder zegt Machielsen: "Een verzekeraar die de uitkering staakt, omdat de cliënt niet meer arbeidsongeschikt zou zijn, raakt deze persoon op het meest kwetsbare moment. Naast zorgen over zijn gezondheid en het bedrijf, valt ook nog eens het inkomen weg." Dat ervoer ook Rob van den Berg die door slaapapneu arbeidsongeschikt raakte. Pas vier jaar, vier advocaten, een rechtszaak en een hoger beroep later kwam het tot een schikking.
Onderzoek
Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zou de markt op dit punt goed functioneren. "De AFM heeft in 2011 een
onderzoek
gepubliceerd waarbij is gekeken naar het uitkeringsgedrag van verzekeraars en dan specifiek op het gebied AOV. Uit deze verkenning heeft de AFM destijds geen aanwijzingen gekregen dat verzekeraars structureel onzorgvuldig handelen bij de vaststelling en uitkering van AOV claims." Lees
hier
de hele verklaring van de AFM. Wel concludeerde de toezichthouder indertijd dat onder andere de transparantie van de polisvoorwaarden te wensen over laat.
Protocollen
Na de eerdere Kassa uitzending in 2009 kondigde het Verbond van Verzekeraars aan samen met de leden
protocollen
op te stellen waarin de rechten van verzekerden worden vastgelegd. Binnen de brancheorganisatie is er sprake van bindende zelfregulatie. Als een lid zich niet aan de afspraken houdt spreekt de bond dit lid daar op aan. Het Verbond herkent de bevindingen van Machielsen niet, maar geeft aan naar de signalen te gaan kijken. Daarnaast hebben ze ook contact opgenomen met het Kifid om te achterhalen waarom er daar de laatste jaren meer klachten binnenkomen.
Advies
Het Verbond heeft voor mensen die een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben of overwegen af te sluiten een
klantbrochure
opgesteld waarin de rechten van de verzekerde staan. Hierin staat bijvoorbeeld dat je recht hebt op een second opinion bij beoordelingen door medisch specialisten. Als verzekerde kun je met je klachten ook terecht bij de AFM of het Kifid.
Meldpunt
Machielsen: "Volgens de AFM zou de markt goed functioneren. In mijn dagelijkse praktijk maak ik het tegendeel mee. Of dat landelijk ook zo is kan ik niet zeggen, maar het lijkt me de moeite waard dit te onderzoeken." Vanaf vandaag opent Kassa een meldpunt voor klachten over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en kredietbeschermers. Wij horen graag uw ervaring via de mail op kassa@vara.nl.