'Verzekeraars niet transparant genoeg over afspraken met zorgverleners'
17-12-2020
• leestijd 1 minuten
Zorgverzekeraars zijn niet transparant genoeg over de afspraken die zij met zorgverleners maken. Daarnaast zijn ze ook niet duidelijk naar klanten toe wat dit voor hen betekent. Dat concludeert de Consumentenbond die de websites van verzekeraars en de polisbrieven bekeek. De organisatie vindt dat verzekerden voor het verlengen van hun polis duidelijkheid moeten krijgen of hun polis verslechtert.
Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, zeggen zorgverzekeraars niets over zorgverleners die voor 2021 niet meer gecontracteerd zijn en zeggen ze niets over beperkingen die zijn afgesproken met zorgverleners (zogeheten zorgplafonds). "Terwijl dat voor consumenten
ingrijpende gevolgen kan hebben en bepalend kan zijn voor de keuze van
een zorgpolis."
Belangrijk
Verzekerden kunnen die informatie alleen achterhalen door zelf te gaan spitten, zegt Molenaar. Dat is vaak moeilijk te vinden op de sites van de verzekeraars. Leden van de Consumentenbond hebben in een peiling aangegeven dat de keuze voor een specifieke zorgverlener belangrijk is. "Verzekeraars moeten veel
duidelijker maken óf ze zorgplafonds hanteren en bij welke
zorgverleners. En wat de gevolgen daarvan zijn."
In september sprak de Consumentenbond al met het ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport, toezichthouder de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) en zorgverzekeraars over het verbeteren van de
informatie. ANP