Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Verwarring bij zorgconsument: keuze uit 1300 opties

22-11-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
20141122-kassa-labels_1.jpg
De zorgverzekeraars bieden ruim 1300 verschillende keuzemogelijkheden aan in de zorgpolissen voor 2015. Dat blijkt uit onderzoek van Kassa en de Consumentenbond. De keuze voor een zorgverzekeringspolis wordt zo voor de consument steeds moeilijker.
Basis
We rekenden uit dat er alleen al voor de basisverzekering bij alle zorgverzekeraars 100 verschillende verzekeringspolissen zijn om uit te kiezen. Dat terwijl de dekking van deze verzekering vaststaat. "Restitutie, natura en de selectief of budgetpolis zijn grofweg de drie keuzemogelijkheden", zegt Bart Combée. "Zoveel opties aanbieden is dus onnodig."
Labels
De vier grote verzekeraars, Achmea, Menzis, VGZ en CZ, vertegenwoordigen 90% van de zorgverzekeringsmarkt. Met al hun labels zijn er in de combinatie van basisverzekering en aanvullende verzekering ruim 1300 keuzemogelijkheden. Zeer verwarrend voor de klant, vindt Bart Combée van de Consumentenbond. "Op deze manier kan de consument helemaal niet meer kiezen." Zorgverzekeraars denken juist dat zoveel keuze prettig is voor mensen. Achmea voert bijvoorbeeld acht labels. Alle verschillende basisverzekeringen, aanvullende verzekeringen en verzekeringspakketten bij elkaar leiden tot ongeveer 500 mogelijke keuzecombinaties voor de zorgklant. Bij VGZ zijn dat 270 combinaties, CZ biedt 105 keuzemogelijkheden. Bij Menzis zijn 55 verschillende combinaties mogelijk.
Vergelijkbaar
Bovendien bieden heel veel verzekeringspakketten vergelijkbare dekkingen aan. 34% van alle aanvullende tandartsverzekeringen biedt €200 of €250 vergoeding. 28% van alle aanvullende verzekeringen biedt een vergoeding voor negen fysiotherapiebehandelingen (of een vergoeding van €200/€250). Zorgverzekeraars geven jaarlijks een half miljard euro uit aan reclame. Bedoeling is om consumenten over de streep te trekken om een keuze te maken. Bart Combée: "Verzekeraars zouden hun marketinggeld beter kunnen besteden om de keuze makkelijker te maken in plaats van moeilijker."
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor