'Vervanging Fyra moet vaker gaan rijden'
27-02-2013
• leestijd 2 minuten
De intercity die de Fyra vervangt moet minstens 12 keer per dag gaan rijden. Dat vinden PvdA, D66 en CDA. Ook moet de alternatieve trein een paar keer per dag door gaan rijden naar Amsterdam.
'Halve dienstregeling'
,,Nu een definitieve oplossing zo lang op zich laat wachten, is een halve dienstregeling gewoon niet voldoende'', aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven woensdag. ,,Zolang de Fyra niet rijdt, moet er een volwaardige verbinding zijn met Brussel'', stelt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland.
De intercity verbindt Den Haag en Brussel acht keer per dag, terwijl de Fyra dat 16 keer per dag deed. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moet dan ook alles op alles zetten om de alternatieve treindienst verder uit te bouwen, vindt Van Veldhoven. Volgens haar moet er in april een plan op tafel liggen.
Streng zijn bij uitval treinen
Ook moet Mansveld strenger in de gaten houden of de intercity op tijd rijdt en niet te vaak uitvalt, stellen D66 en CDA. Dat vindt de ChristenUnie ook. Kamerlid Carla Dik-Faber zei dat volgens de regels nu 7 procent van de treinen mag uitvallen, veel meer dan bij de Fyra het geval is. ,,Ik vrees dat de reizigers naar Brussel de komende maanden te maken krijgen met veel vertragingen en de NS kan daar dan niet meer op aangesproken worden. De staatssecretaris moet veel strenger zijn'', vindt ze.
'Behoudt intercity naast Fyra'
Daarbij stelt de ChristenUnie dat de tijdelijke intercity niet automatisch moet verdwijnen zodra de Fyra weer gaat rijden. ,,De reiziger mag niet weer proefkonijn worden. Laat de Fyra zich eerst maar een half jaar bewijzen zonder problemen'', aldus Dik-Faber.
ANP