Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verschillende prijzen voor hetzelfde treinkaartje

17-02-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1155 keer bekeken
  •  
Nederlandse_Spoorwegen_15.jpg
Het is comfortabel en vaak ook snel: een ritje met de trein. Een kaartje koop je makkelijk online of op het station. Maar ga je met de trein de Belgische grens over dan is er iets vreemds aan de hand: de treinkaartjes in België hebben andere prijzen dan dezelfde kaartjes die je kan kopen bij de NS. Hoe zit dat?
Onderzoek
Wij kregen een tip van Annemarie Welling uit Roosendaal. Zij gaat regelmatig met haar familie met de trein naar België en merkte dat het enkeltje Roosendaal – Luik bij  NS duurder is dan het enkeltje Luik – Roosendaal bij  NMBS, de Belgische Spoorwegen.  De redactie van Kassa ging op onderzoek uit. Wat blijkt ook andere treinkaartjes die vanuit Roosendaal richting België zijn bij  NS duurder dan bij  NMBS. En ook als je reist via Roosendaal richting België, dus bijvoorbeeld van Amsterdam naar Brussel, dan loont het om het treinkaartje op te knippen. Hiermee bedoelen we dat je het eerste deel van Amsterdam naar Roosendaal bij NS koopt, en het tweede deel van Roosendaal naar Brussel bij NMBS. Dat scheelt je € 10,30 voor een enkeltje en dus € 20,30 als je ook weer teruggaat. De treinkaartjes van zowel NMBS als NS zijn online te koop. En op de grensstations zoals Maastricht en Roosendaal staan ook Belgische kaartjesautomaten waar je de goedkopere kaartjes kan halen, al moet je soms wel even zoeken.
Reactie NMBS en NS
Wij hebben contact opgenomen met onze zuiderburen en de reden dat hun kaartjes goedkoper zijn is omdat de Belgische overheid de treinkaartjes binnen België subsidieert. De reizen naar grensstations zoals Roosendaal worden ook als binnenlandse rit gezien. Een woordvoerder van de NS liet ons weten dat de Belgische treinkaartjes inderdaad duurder zijn omdat Belgische treinkaartjes voor de Belgische spoorwegen door de Belgische overheid gesubsidieerd wordt. “Het klopt dat wij geen kaartjes tegen Belgisch binnenlands tarief aanbieden. Wij hanteren de prijzen die voor internationaal vervoer worden doorgegeven vanuit de verkoopsystemen. In het distributiecontract met NMBS omtrent de grenstarieven staat ook dat wij deze tarieven niet kunnen aanbieden.” De NS waarschuwt ons ook, want vanaf 9 april zullen een aantal treinen niet meer via Roosendaal rijden, zoals de intercity Amsterdam – Brussel. Het opsplitsen van de kaartjes is dan voor dit en sommige andere trajecten, niet meer mogelijk. Lees de volledige reactie van de NS hier.
Reactie Rover
Reizigersvereniging Rover is niet blij met de huidige stand van zaken. “ NS heeft er zelf voor gekozen het internationale tarief hoger te maken dan het binnenlandse tarief, dit zorgt ook voor een deel van het prijsverschil: door je kaartje te splitsen, reis je tot Roosendaal tegen het reguliere binnenlands NS-tarief in plaats van het hogere internationale tarief, wat wij de "grenstoeslag" noemen. Daarbij had NS zelf ook gewoon kaartjes kunnen aanbieden tegen het voordeligere Belgische tarief, maar zij hebben er voor gekozen dit niet te doen. En dat vinden wij geen goede service: eigenlijk zou gewoon altijd het goedkoopste kaartje aangeboden moeten worden.”
Tips en trucs
Wil je goedkoper reizen met de trein, dan zijn er een paar goedkopere mogelijkheden ook als je naar andere landen reist. Rover heeft ze voor ons op een rij gezet.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!