In veel verpakkingen van voedingsmiddelen en huishoudelijke producten
zit meer lucht dan product. Dat meldt de Consumentenbond na een eigen
steekproef.
De bond bekeek van veertig willekeurige producten in de supermarkt de
hoeveelheid product en de grootte van de verpakking. De helft van de
verpakkingen bleek voor meer dan de helft gevuld met lucht. Bij tien
producten was dat zelfs 75 procent of meer.
Vaatwastabletten
Zo passen tachtig vaatwasblokjes in de dozen van Sun. Maar er zitten
er, verpakt in nog een extra plastic zakje, slechts 22 in. De tabletten
bedekken net de bodem van de doos, de rest is lucht. Ook de dozen
vaatwastabletten van Albert Heijn en Klok zitten vol lucht, aldus de
Consumentenbond.
Volgens het onderzoek bevat een product in sommige gevallen meer
verpakking dan inhoud. Zoals bij Naturally Good dagcrème van Nivea. De
crème zit in een rond potje dat weer in een twee keer zo groot vierkant
doosje verpakt is.
Duurzaamheidsclaims
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond concludeert dat veel
bedrijven goede sier maken met duurzaamheidsclaims, maar die helemaal
niet waarmaken. "Neem de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Die
publiceerde een verduurzamingsplan waarin het de milieubelasting van
verpakkingen erkent en de ambitie uitspreekt om minder
verpakkingsmaterialen te gebruiken. Dat lijkt een loze belofte", aldus
Molenaar. "En ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en haar
leden, voornamelijk supermarkten, zeggen in 2025 20 procent minder
verpakkingsmateriaal te willen gebruiken. Voorlopig zie ik daar niets
van terug." ANP