Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de verpakkingen van A-merken vaak minder inhoud hebben dan die van huismerken. De bond adviseert daarom om niet alleen naar de prijzen, maar óók naar de inhoud van de verpakkingen te kijken.
Wat vooral opvalt is dat de verpakkingen van A-merken en huismerken vaak even groot lijken. Dit wekt de indruk dat de inhoud ook gelijk is. Maar dat is niet altijd het geval. Soms zijn de verpakkingen van A-merken zelfs groter, maar bevatten ze veel lucht. Dit is vooral het geval bij wasmiddelen en vaatwastabletten. Dit kan consumenten misleiden en is niet duurzaam. Daarnaast zijn A-merken vaak duurder dan huismerken, aldus de Consumentenbond.
Bij het A-merk Tempo bevatten de dozen slechts 70 tissues, terwijl veel huismerken maar liefst 100 tissues aanbieden. Dat is 43 procent meer, terwijl de dozen ongeveer even groot zijn, stelt de Consumentenbond vast.
A-merk Robijn biedt slechts vijftien wascapsules voor witte was aan in een doosje, terwijl huismerken 24 capsules bevatten.
In een rol San Francisco-koekjes van Verkade zit 170 gram minder dan in vergelijkbare rollen tarwebiscuits van huismerken.
Een doosje Sun vaatwastabletten bevat 21 stuks. Huismerken daarentegen bieden met 40 tabletten in een kleinere doos bijna twee keer zoveel aan.
En op een rol aluminiumfolie van Dumil zit tien meter, terwijl die van het huismerk 30 meter bevat, wat zelfs drie keer zoveel is.
Bron: Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!