Verontruste burgers bellen privacywaakhond na datadiefstal GGD
27-01-2021
•
leestijd 1 minuten
•
124 keer bekeken
•
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontvangt "zeer veel telefoontjes van ongeruste mensen." Aanleiding is de diefstal van persoonsgegevens uit de systemen van de GGD. De privacywaakhond van de overheid is telefonisch moeilijk bereikbaar en bellers moeten lang wachten.
Twee medewerkers van het afsprakencentrum van GGD GHOR Nederland zijn afgelopen weekend opgepakt. Ze zouden de persoonsgegevens van mensen die zich op het coronavirus hebben laten testen, te koop hebben aangeboden op de chatapp Telegram, berichtte RTL Nieuws. Uit de systemen zijn onder meer namen, adressen, burgerservicenummers en testuitslagen gestolen. Zulke informatie kan voor fraudeurs heel interessant zijn.
'De beveiliging moet daarom aan de hoogste eisen voldoen'
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft opheldering geëist van de GGD, maar zegt momenteel nog niets voor mensen te kunnen doen. "Met uw vragen en klachten moet u in eerste instantie contact opnemen met de GGD." De GGD zegt mensen op de hoogte te brengen zodra vaststaat dat hun gegevens tussen de gestolen informatie zit.
De voorzitter van de autoriteit, Aleid Wolfsen, zegt in een reactie dat medische gegevens, burgerservicenummers en adressen privé zijn. "Zulke informatie is heel geschikt voor bijvoorbeeld identiteitsfraude en phishing. De beveiliging moet daarom aan de hoogste eisen voldoen. Doe je dat onvoldoende, dan ben je nalatig en kun je aansprakelijk gesteld worden. Je riskeert dan niet alleen een boete van de AP, maar mogelijk ook claims van slachtoffers." ANP