Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verontruste burgers bellen privacywaakhond na datadiefstal GGD

27-01-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
125 keer bekeken
  •  
privacy smartphone
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontvangt "zeer veel telefoontjes van ongeruste mensen." Aanleiding is de diefstal van persoonsgegevens uit de systemen van de GGD. De privacywaakhond van de overheid is telefonisch moeilijk bereikbaar en bellers moeten lang wachten.
Twee medewerkers van het afsprakencentrum van GGD GHOR Nederland zijn afgelopen weekend opgepakt. Ze zouden de persoonsgegevens van mensen die zich op het coronavirus hebben laten testen, te koop hebben aangeboden op de chatapp Telegram, berichtte RTL Nieuws. Uit de systemen zijn onder meer namen, adressen, burgerservicenummers en testuitslagen gestolen. Zulke informatie kan voor fraudeurs heel interessant zijn.

'De beveiliging moet daarom aan de hoogste eisen voldoen'

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft opheldering geëist van de GGD, maar zegt momenteel nog niets voor mensen te kunnen doen. "Met uw vragen en klachten moet u in eerste instantie contact opnemen met de GGD." De GGD zegt mensen op de hoogte te brengen zodra vaststaat dat hun gegevens tussen de gestolen informatie zit.
De voorzitter van de autoriteit, Aleid Wolfsen, zegt in een reactie dat medische gegevens, burgerservicenummers en adressen privé zijn. "Zulke informatie is heel geschikt voor bijvoorbeeld identiteitsfraude en phishing. De beveiliging moet daarom aan de hoogste eisen voldoen. Doe je dat onvoldoende, dan ben je nalatig en kun je aansprakelijk gesteld worden. Je riskeert dan niet alleen een boete van de AP, maar mogelijk ook claims van slachtoffers."  ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!