Verkoop via online marktplaatsen populair bij consumenten
22-07-2021
•
leestijd 1 minuten
•
183 keer bekeken
•
Het verkopen van (tweedehands) producten en diensten via internet of apps is bij meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (55 procent) populair. Het gaat vooral om de productcategorieën huis & tuin, kleding & schoenen en elektronica. Dat blijkt uit de 'Marketplace Monitor', een onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam.
Er deden bijna 7000 Nederlanders mee aan het onderzoek. Daarvan heeft 31 procent de afgelopen twaalf maanden één of meerdere producten verkocht in de categorie huis & tuin. Electronica (22 procent), kleding & schoenen (22 procent) en sport, spel & hobby waren ook populair. Vrouwen verkochten vooral in de categorie kleding & schoenen (28 procent) meer dan mannen (14 procent), terwijl elektronica juist meer verkocht werd door mannen.
Verkoopbedrag
Consumenten ontvangen het meeste geld (704 euro) bij het verkopen van voertuigen en accessoires. Daarna volgt kunst & antiek met 119 euro en ook de categorie sport, spel & hobby is goed voor 119 euro. Elektronica wordt verkocht voor gemiddeld 89 euro, huis & tuin voor 80 euro.
Redenen
De respondenten uit het onderzoek geven aan dat gebruiksgemak (42 procent) de voornaamste reden is om gebruik te maken van een marktplaats. Daarnaast is de populariteit (35 procent) een belangrijk motief en meer dan één op de vijf verkopers maakt een keuze op basis van advertentiekosten. Daarop volgt betrouwbaarheid (16 procent) en gebruiksplezier (14 procent). De klantenservice en verzendopties zijn met 2 procent de minst genoemde motieven.