De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft beslag gelegd op een grote voorraad fatbikes van Chinese makelij. De elektrische fietsen met de kenmerkende dikken banden voldoen mogelijk niet aan de wettelijke eisen. De partij fatbikes kunnen een risico vormen voor de veiligheid van de berijders en andere verkeersdeelnemers, aldus de ILT.
Specifiek gaat het om zo’n 6.000 fatbikes die een Chinese fabrikant in Nederland tegen zeer lage prijzen in de handel bracht. Dat gebeurde onder de noemer elektrische fiets.
Maar volgens de inspectie hebben deze fatbikes de kenmerken van een bromfiets. Voor bromfietsen gelden echter veel strengere regels dan voor e-bikes. Zo zijn een typegoedkeuring, kenteken en WA-verzekering nodig. Ook geldt er een helm- en rijbewijsplicht.
Over de enorm populaire fatbikes die worden opgevoerd en ontzettend hard door de straten kunnen scheuren, is al langer veel ophef in Nederland. Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT spreekt in deze kwestie over een gedeelde verantwoordelijkheid. Die ligt volgens haar niet alleen bij de toezichthouders, fabrikanten, importeurs en distributeurs, maar ook bij de consumenten. "Een fatbike die voor minder dan 1000 euro te koop wordt aangeboden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. De kans dat je voor dat bedrag een kwalitatief goede en veilige fatbike koopt, is klein."
Veilig Verkeer Nederland (VVN) is blij dat de ILT beslag heeft gelegd op de partij fatbikes uit China. "Het is een goede ontwikkeling dat deze fatbikes worden aangepakt", reageert een woordvoerster. Volgens de organisatie voor verkeersveiligheid worden de fietsen van het type dat in beslag is genomen in Nederland onder valse voorwendselen verkocht. "Het is meer een soort brommer die als elektrische fiets wordt verkocht", zegt de woordvoerster. "Zo wordt er gezegd dat ze 25 kilometer per uur kunnen, maar de snelheidsbegrenzer gaat er heel makkelijk af. Bovendien zijn de fietsen relatief goedkoop. Daarom zijn ze populair onder jongeren."
De Nederlandse fatbike-fabrikant en verkoper La Souris heeft onlangs besloten om het opvoeren van zijn fatbikes onmogelijk te maken voor klanten. De handelaar uit Doetinchem past zijn fatbikes met behulp van software technisch zo aan, dat deze echt niet harder kunnen dan de toegestane snelheid van 25 kilometer per uur, aldus De Gelderlander. La Souris telt 21 vestigingen. Daar worden voortaan alleen nog fatbikes verkocht die niet meer zijn op te voeren, verklaart de eigenaar.
bronnen: ILT, ANP, Nu.nl, Gelderlander
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!