Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verkeerde informatie op dieetproducten

14-05-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
56 keer bekeken
  •  
Weegschaal afvallen gewicht 930x520
Veel bedrijven geven nog steeds verkeerde informatie bij producten die je zou moeten eten bij het afvallen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekeek etiketten en websites van producten van 36 verschillende producenten. Slechts twee ondernemingen voldeden in hun informatie aan alle eisen.

Onjuist claims

,,Uit het onderzoek bleek dat 21 van de 36 onderzochte bedrijven onjuiste voedingsclaims op of bij hun product(en) hebben staan. Bij producten van 28 bedrijven was er iets mis met de gezondheidsclaims op het etiket of de website en bij 19 bedrijven was er iets anders mis met het etiket", aldus de NVWA.

Verboden

Omdat het verboden is om misleidende informatie te verschaffen, mogen alleen aanbevelingen worden gehanteerd die wetenschappelijk zijn onderbouwd en wettelijk zijn goedgekeurd door de Europese Commissie. Acht bedrijven kregen een boete, 31 kregen er een waarschuwing en moeten hun informatie zo snel mogelijk aanpassen.
Een voedselclaim gaat over de ingrediënten, een gezondheidsclaim over bijvoorbeeld de mate en snelheid van afvallen. Ook getuigenissen, zoals van mensen die zich laten afbeelden in een broek die opeens vele maten te groot is, mogen niet. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

Gio Servas
Gio Servas
5 okt. 2022 - 5:26
Dit is allang bekend. Ze moeten een aantal vliegbewegingen maken anders verliezen ze een deel van de start en landingsrechten. Dat dit achterlijk is, ja dat is zo, 1 van de vele achterlijke regels.
pahan
pahan
5 okt. 2022 - 5:06
Heeft het ook een reden, eigenlijk? Tijdens lockdown had het te maken met landingsrechten, is dit ook zo iets?
Sven Stevin
Sven Stevin
4 okt. 2022 - 16:55
Je hoeft geen groot licht te zijn om te vermoeden dat het in de EU anders gesteld zou zijn en geen goed betaalde professionele onderzoeksjournalist om dat in een handomdraai bewezen te zien. https://www.parool.nl/wereld/ondanks-klimaatverandering-duizenden-lege-vluchten-om-landingsrechten-te-houden~b8764235/ Het bericht dat de Guardian een Britse krant is en zich beperkte tot een onderzoek voor het Verenigd Koninkrijk is toch geen reden om deze zaak ook zo beperkt onder de aandacht te brengen. Geen dank dat ik het dus even voor u gedaan heb.
1 Reactie
Bouwman2
Bouwman25 okt. 2022 - 13:10
Nou, dan weet ik er ook wel een paar.......
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
4 okt. 2022 - 15:16
Je wilt niet weten hoeveel bussen ik zie langskomen met geen tot weinig passagiers.
1 Reactie
EenMening3
EenMening34 okt. 2022 - 16:48
@sunshine Buiten de spits komt dit, vooral op interlokale lijnen regelmatig voor. Maar dat is moeilijk te voorkomen als men altijd dezelfde frequentie aanhoudt, bijvoorbeeld 2 keer/uur. In sommige streken wordt daarom buiten de spits met kleine busjes gereden.
Ranonkel2
Ranonkel2
4 okt. 2022 - 13:53
Mooi voorbeeld van de nadelen van belachelijk strikte regelgeving rondom het vliegen.
3 Reacties
r v b
r v b4 okt. 2022 - 17:57
@Ranonkel2: Nee, mooi voorbeeld van veel te lakse regelgeving rondom het vliegen.
GeenProbleem
GeenProbleem4 okt. 2022 - 18:56
@rvb Juist niet laks, die vliegmaatschappijen kost het alleen maar geld maar moeten die vluchten maken om hun slots te behouden.
r v b
r v b4 okt. 2022 - 20:19
@GeenProbleem: Laks dus. Vliegmaatschappijen vervuilen opzettelijk met als doel meer winst te maken. Asociaal dat ze het doen, en laks dat het mag.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor