Het kabinet wil per 2023 de belastingvrije kilometervergoeding te verhogen tot 21 cent, maar dat is een dooie mus voor de duizenden mensen die volgens hun cao niet eens aan het huidige maximum komen, blijkt uit onderzoek van de FNV. "Van de 6 miljoen mensen die onder een cao vallen, is voor 2,6 miljoen een reiskostenvergoeding afgesproken".
Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter van FNV tegen het AD: "Dat is heftiger dan ik verwachtte." En van die werknemers krijgt slechts een derde de maximale onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer."
Voor veel mensen zijn de vergoedingen veel lager dan 19 cent. "En dan gaat het om grote cao's zoals de ziekenhuizen, technische groothandels en de levensmiddelensector. Daar wordt niets betaald of maar tot 8 cent per kilometer. En in de kinderopvang is dat 11 cent", legt Boufangacha uit.
"Werkgevers mogen ook meer betalen, maar het aantal cao’s met een hogere kilometervergoeding is op één hand te tellen.’’ Boufangacha noemt de cao voor de bouwinfra en de schilders als voorbeeld. Daar worden vergoedingen van 32 en 30 cent per kilometer betaald.
Dat betekent dat de werknemers geld moeten bijleggen om met de auto naar het werk te reizen. En dat is niet te verkopen in deze tijd, vindt Boufangacha. "Alles wordt duurder. Wij vinden dat werknemers gecompenseerd moeten worden voor de hoge inflatie. Dat betekent hogere lonen en hogere kilometervergoedingen.’’
Werkgeversvereniging AWVN zegt dat werkgevers wel degelijk de portemonnee trekken. ,,De trend is echt dat er kilometervergoedingen worden afgesproken waar die niet zijn. En waar wel al afspraken zijn, gaan de vergoedingen omhoog’’, aldus Jannes van der Velde van de AWVN.
Bron: AD/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!