Klanten die van telecomprovider willen wisselen, krijgen nog een half jaar na de overstap toegang tot hun e-mailadres van de oude provider. Het kabinet kwam tot deze afspraak met de sector. Daarnaast moeten aanbieders voorkomen dat de levering van internet, telefonie en televisie langer dan een werkdag wordt onderbroken.
Het snel verliezen van toegang tot de oude e-mail is een belangrijke redenen voor consumenten om niet over te stappen, blijkt uit onderzoek. Daarnaast zijn consumenten vaak bang om lang zonder internet of vaste telefonie te zitten. Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) wil naar een situatie waarin meer aanbieders een kans krijgen en consumenten bewuster worden van de keuzemogelijkheden.
Schriftelijke toestemming
Ook wil de minister dat ondernemers die telefonisch door providers worden benaderd, niet ergens aan vast zitten door mondelinge afspraken. Voor het afsluiten van een abonnement moet schriftelijke toestemming worden gegeven. Nu komt het nog voor dat ondernemers een telefoontje krijgen en na een kort gesprek onbewust overstappen, omdat ze op bepaalde vragen ‘ja’ hebben gezegd. ANP