Veranderen van energiemaatschappij? Zo pak je dat aan!
24-06-2020
•
leestijd 4 minuten
•
3322 keer bekeken
•
Soms ben je het oneens met de gang van zaken bij je energieleverancier, zoals TOJOV laat weten op Vraag & Beantwoord, of ben je goedkoper uit bij een andere energiemaatschappij. Dan is het tijd om over te stappen. Het liefst doe je dit kosteloos. Hoe kun je zo’n overstap nou het beste aanpakken?
Meer dan één op de vijf huishoudens – namelijk ruim 1,7 miljoen van de 8 miljoen huishoudens - stapte tussen april 2019 en april 2020 over van energieleverancier, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat is een record, want nog nooit stapten zoveel consumenten in één jaar tijd over.
Lees de voorwaarden van je leverancier door
Als je wilt overstappen naar een andere energiemaatschappij is het allereerst belangrijk de voorwaarden van je huidige aanbieder door te nemen. Alle energiebedrijven hebben algemene en bijzondere voorwaarden, zoals actievoorwaarden, stelt ConsuWijzer. Zo krijg je bij sommige leveranciers een welkomstpremie of -cadeau en kan het zijn dat je deze terug hoort te geven bij tussentijds opzeggen. Let verder op de volgende zaken in de voorwaarden: Hoelang duurt het contract dat je hebt nog? Wat is de opzegtermijn? En kun je een boete krijgen bij tussentijds opzeggen?
Als je een energiecontract voor een bepaalde termijn hebt afgesloten, kun je niet zomaar van het contract af in die tijd, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zo is er een opzegtermijn van dertig dagen. Dat betekent dat je contract dertig dagen na opzegging eindigt. Hierbij maakt het niet uit wat de duur van het contract is. Wel dien je rekening te houden met een mogelijke ‘opzegvergoeding’, ook wel ‘opzegboete’.
Verder heb je, wanneer je overstapt van energiemaatschappij, nog veertien dagen bedenktijd. Binnen deze veertien dagen mag je je aanvraag kosteloos annuleren.
Houd rekening met een opzegvergoeding
De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van hoelang je energiecontract bijvoorbeeld nog loopt. De hoogte van de boete lees je op de site van de ACM.
De energieleverancier dient je wanneer je voor het einde van het contract overstapt zo snel mogelijk om vergoeding te vragen. Dat moet uiterlijk bij de eindafrekening, die je binnen zes weken na je overstap krijgt.
In het geval van een opzegboete is het handig ook de voorwaarden van de nieuwe leverancier door te nemen. Sommige energiemaatschappijen betalen je opzegboete als je bij hen een contract afsluit. Ook op deze manier kan overstappen kosteloos.
Vrije overstap na afloop contract
In enkele situaties hoef je geen opzegvergoeding te betalen. Op het moment dat je contract afloopt, hoef je geen boete te betalen. Ook na het contract, wanneer je leverancier deze stilzwijgend mag verlengen voor onbepaalde tijd, hoef je bij opzeggen geen vergoeding te betalen.
Verdiep je in de nieuwe energiemaatschappij
Als je wilt overstappen, moet je je ook goed inlezen bij de energiemaatschappij waarbij je je mogelijk wilt inschrijven. Hierbij is het belangrijk om energiemaatschappijen te vergelijken op basis van je huidige verbruik. Daarnaast is het goed om de voorwaarden te lezen om te kijken of er ook kosten voor transport, btw, vastrecht en energiebelasting om de hoek komen kijken. Je kunt hier energieleveranciers vergelijken.
Samen met de Consumentenbond, Wise en Natuur & Milieu maakte Greenpeace een stroomranglijst. In de ranglijst zie je onder andere waar energiemaatschappijen hun energie inkopen en waar ze in investeren. Zoals we in 2019 lieten zien verkondigen enkele energiemaatschappijen groene energie te leveren, terwijl dit soms niet zo is. Dit wordt ook wel ‘greenwashing’ genoemd. Bedrijven doen zich dan groener voor dan ze zijn.
Wanneer je de keuze voor een energieleverancier hebt gemaakt, hoef je je alleen nog maar in te schrijven bij de nieuwe leverancier. Zij regelen dan de overstap.
Vaak zijn dit soort telefonisch afgesloten contracten niet rechtsgeldig als de overeenkomst niet schriftelijk wordt bevestigd, stelt de ACM naar aanleiding van onderzoek door Kassa. De Consumentenbond adviseert in Kassa consumenten die op deze wijze ongewenst zijn overgezet te protesteren bij de betreffende leverancier, de klacht door te geven aan de ACM via ConsuWijzer en eventueel een juridische procedure te starten.
Voorkom ongewenste contracten
Om dit soort ongewenste contracten te voorkomen zijn het Centraal Aansluitenregister (C-AR) en Contracteinde register (CER) in het leven geroepen met het idee om de consument te beschermen tegen overlappende energiecontracten en overstapboetes. Beide registers zijn eigendom van alle netbeheerders en energieleveranciers. Echter, sinds eind januari 2020 hebben energieleveranciers geen inzicht meer in het CER. Wanneer je overstapt van energiemaatschappij, dien je zelf dan ook de einddatum van je contract door te geven. De nieuwe energiemaatschappij heeft daar namelijk geen inzicht in. Wel hebben leveranciers inzichten in allerlei andere zaken, zoals jouw verbruik. Als een partij zich voordoet als onafhankelijk adviseur en inzicht heeft in jouw verbruik, dat betekent dat de partij daar via een leverancier toegang tot heeft gekregen. Dat kan een indicatie zijn dat de partij je een contract probeert aan te smeren.