Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Veiligheidscertificaat voor sloten blijkt schijnveiligheid
23-12-2017
•
leestijd 3 minuten
•
14590 keer bekeken
•
Het aantal woninginbraken is voor het eerst in jaren weer toegenomen. Dat blijkt uit de Risicomonitor Woninginbraken die gisteren is gepubliceerd. Vooral de feestdagen blijken populaire dagen voor inbrekers. Om je huis extra te beveiligen zijn er sloten met een sleutelcertificaat te koop. Alleen op vertoon van dit certificaat kun je sleutels bij laten maken. Maar deze systemen blijken niet altijd zo veilig als beloofd.
Volgens Bart Adema, slotenmaker bij
Adema Sleutelspecialisten
en voorzitter van het Nederlandse Sloten- en Sleutelspecialistengilde, is zo’n sleutel met certificaat vooral handig voor consumenten die hun sleutels uitlenen aan partijen die niet vertrouwd zijn. Denk daarbij aan schilders of schoonmakers. Op deze manier houd je het beheer over bestaande sleutels in eigen handen.
Proef op de som
Bij bouwmarkten Gamma en Karwei worden sloten van Nemef (type NF3) en M&C verkocht met zo’n veiligheidscertificaat. Bij aankoop van beide sloten wordt door winkelpersoneel verteld dat de sleutels niet te kopiëren zijn zonder dit certificaat (of
Security Card
). Op de verpakking van het slot van Nemef staat: “Security Card, alleen de eigenaar kan sleutels bij laten maken”.
Om de proef op te som te nemen ging Kassa met deze sleutels langs schoen- en slotenmakers. Het slot van M&C blijkt inderdaad lastig om te kopiëren, bij alle geteste zaken wordt nee verkocht.
Het Nemef-slot blijkt daarentegen kinderlijk eenvoudig na te maken. Alle zaken dupliceren deze sleutel zonder problemen. Opvallend is dat de Gamma consequent is in zijn beleid. Als we bij een ander filiaal de sleutel proberen te kopiëren, wordt ons verteld dat we echt de
Security Card
nodig hebben.
Schijnveiligheid
Op een slot kan een patent zitten. Dit betekent dat de fabrikant zijn unieke slotontwerp wettelijk heeft vastgelegd. Dit betekent ook dat de sleutels nergens anders zonder certificaat bijgemaakt mogen worden. Op het Nemef NF3-slot zit echter geen patent. Bart Adema noemt de bijgeleverde
Security Card
een reservesleutel in de vorm van een plastic pasje. Op het moment dat je al je sleutels kwijt bent, kun je met dit pasje alsnog sleutels bijbestellen. Tegen het ongeoorloofd kopiëren van sleutels biedt het volgens de slotenspecialist geen enkele beveiliging. Wat er op de verpakking en door medewerkers van de Gamma en Karwei beweerd wordt, klopt dus niet.
Het verbaast Adema dat de bouwmarkten zo stellig beweren dat het certificaat een beveiliging is. Volgens Adema hebben deze medewerkers te weinig verstand van sloten. Hij raadt consumenten aan om bij twijfel, of voor advies, naar een echte slotenspecialist te gaan.
Reactie Nemef
Nemef stelt in een schriftelijke reactie dat het om een oude verpakking gaat, die stamt uit een periode dat alleen geautoriseerde Nemef-dealers deze sleutels konden maken. Omdat de sleutels inmiddels voor iedere sleutelmaker beschikbaar is, hebben ze de verpakking eind 2016 aangepast. Ze geven aan te hebben onderschat hoeveel oude verpakkingen er nog in omloop zijn. Ook geven ze aan dat ze de verkooppunten niet voldoende hebben voorgelicht. Ze zeggen aan een oplossing te werken.
Reactie Karwei en Gamma
Gamma en Karwei zijn beide onderdeel van de organisatie Intergamma. De bouwmarkten reageren als volgt: “Sleutelcilinders van Nemef behoren tot de meest veilige cilinders die op dit moment te koop zijn. Sommige cilinders van Nemef kennen ook een zogenoemde security card waarmee consumenten originele cilinders en sleutels kunnen bijbestellen bij de leverancier en door Nemef geselecteerde sleutelmakers. Lange tijd zorgde dit ervoor dat deze sleutels niet zonder security card te kopiëren waren, dit staat ook zo aangegeven op de verpakking. Wij informeren onze klanten op basis van de informatie die wij van onze leveranciers krijgen. Inzichten die wij door Kassa hebben opgedaan en na overleg met de leverancier hebben ons doen besluiten om onze voorlichting richting consumenten aan te passen.”