Vegetarische Slager op vingers getikt vanwege misleiding
03-10-2017
•
leestijd 2 minuten
•
80 keer bekeken
•
De Vegetarische Slager krijgt van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een half jaar de tijd om verwijzingen naar dieren en vleesnamen uit zijn productnamen te schrappen. Die verwijzingen zijn misleidend en daarmee wordt de Warenwet overtreden, stelt de NVWA naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant.
Verwijzing veroorzaakt verwarring
In een brief waarschuwt de warenautoriteit het bedrijf om productbenamingen voor vleesvervangers als Vegetarische Gehacktbal, Vegetarische Kipstuckjes en Visvrije Tonyn na maart 2018 niet meer te gebruiken. Ook al worden die vlees- en visvervangers iets anders geschreven, ze doen wel aan het oorspronkelijke product denken, aldus de NVWA in een toelichting. Dat veroorzaakt verwarring, vindt de toezichthouder.
Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) zei in januari dit jaar in antwoord op Kamervragen niet voor een verbod te zijn op het gebruik van vleesnamen voor producten waar geen vlees in zit. Zij reageerde toen op ophef in Duitsland, waar haar collega stelde dat nepvlees geen schnitzel mocht heten. Die kwestie werd toen als 'schnitzelgate' bestempeld.
Benamingen al jaren gebruikt
Directeur Jaap Korteweg van de Vegetarische Slager zegt verbaast te zijn over de waarschuwing van de NVWA, die is gedaan op basis van één consumentenklacht. De benamingen voor vleesvervangers worden al jaren gebruikt en dat heeft nooit tot problemen of onduidelijkheid geleid. ,,We hebben ons laten adviseren door etiketteringsdeskundigen en die hebben ons verzekerd dat dit in orde is'', aldus Korteweg. "Ik zie dus geen aanleiding om de namen te wijzigen.''
Volgens hem worden de productnamen gebruikt als verwijzing naar populaire vleesproducten, maar is eveneens duidelijk dat het om vleesvervangers op basis van soja gaat. ,,Neem ons gehackt, we hebben dat gekopieerd, gehackt dus om in computertermen te spreken. Dat onderscheid is duidelijk", vindt Korteweg. Zijn bedrijf groeit zo hard dat het ,,moeilijk te managen valt''. Zo is er een samenwerking aangegaan met Unox, aldus Korteweg. De omzet zit volgens hem ruim boven de 10 miljoen euro en de vleesvervangers worden verkocht op 3500 verkooppunten in vijftien landen. ANP