Het aantal coronapatiënten op de intensive care neemt gelukkig gestaag af. Maar de inbox van Kassa stroomt nog wél steeds vol met vragen die betrekking hebben op vakanties. Momenteel gaat een groot deel van die vragen over parken en accommodaties in Nederland.
In de studio geeft Joyce Donat van de Consumentenbond antwoord op een aantal van deze vragen.
Wie is het aanspreekpunt?
We krijgen mails van consumenten die via een veilingsite – zoals VakantieVeilingen – een voucher hebben gewonnen voor een verblijf op een vakantiepark (zoals bijv. Roompot). Bij wie moet je zijn als je je geld terug wilt als het park het verblijf cancelt? En als ze alternatieve data aanbieden die voor jou ongunstig uitkomen, moet je die dan accepteren?
Degene met wie je de overeenkomst sluit is je aanspreekpunt. In dit geval is Vakantieveilingen dus verantwoordelijk voor die overeenkomst. We zien vaker dat dit soort platforms proberen te wijzen naar de achterliggende aanbieder, maar zij moeten het zelf met die aanbieder oplossen.
Boeken of niet, wat is wijsheid?
Daarop inhakend: op veilingsites kun je nog steeds bieden op reizen/campingplaatsen in de nabije toekomst. Wat is wijsheid? En is het op eigen risico nu iedereen weet dat het door corona mogelijk niet door kan gaan?
Ik zie dat er verschillende data beschikbaar zijn in de zomer, maar ook dat je dezelfde reis of verblijf alvast kunt boeken voor bijvoorbeeld november of december. Het is dan natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid om na te gaan of je dat safe genoeg vindt. Op dit moment is er ook nog veel onduidelijkheid vanuit de overheid of je nu wel of niet kunt boeken, dus is het zoals gezegd aan de consument zelf of hij met de wetenschap van nu het verstandig vindt om op korte termijn iets te gaan boeken. Of op lange termijn, want wie zegt dat ze tegen die tijd nog bestaan.
Wat helpt is als aanbieders consumentvriendelijke vouchers aanbieden, mocht dat nodig zijn. Vouchers met flexibele voorwaarden, bijvoorbeeld dat deze overdraagbaar zijn. Hoe beter die voorwaarden zijn, hoe meer consumenten geneigd zijn nu toch te boeken. Als ze bang zijn al hun geld kwijt te raken, zullen ze sneller de hand op knip houden.
Geboekt bij stichting: 65% huur betalen bij afzegging?
Een andere consument heeft via een stichting een groot groepsverblijf gehuurd voor een familieweekend (met veel gezinnen) op 8, 9 en 10 mei. Dit kan niet doorgaan i.v.m. corona (enkele familieleden wonen in het buitenland, werken in vitaal beroep en/of zijn op leeftijd + het is niet toegestaan/verstandig om met zoveel mensen bij elkaar te zijn). De stichting zegt: je moet toch 65% van het huurbedrag betalen, dat is zo’n 1400 euro. De verhuurder zegt dat verzetten niet mogelijk is en stelt voor dat één gezin in het huis verblijft en drie familieleden op bezoek kunnen komen. Dat wil de vraagsteller echter niet. Mag het wat de stichting zegt?
Hier is geen consumentenrecht van toepassing, omdat stichtingen daar niet onder vallen. In zo’n geval zijn dan de voorwaarden van de overeenkomst leidend. Dus helaas, maar waar: de stichting heeft gelijk en stelt zich nog coulant op door geen 100% maar 65% annuleringskosten te rekenen. Maar natuurlijk is dat heel zuur voor de betrokkenen.
Daarom zou ik adviseren: ga met elkaar in gesprek om te kijken of je iets kunt regelen. Stel dat je dit nu accepteert, maar bijvoorbeeld kunt afspreken dat je voor een latere boeking een korting krijgt, dan weet de aanbieder dat je terugkomt en is jouw verlies 'in the end' minder groot. Of een andere oplossing die voor beide partijen goed uitvalt.
Moet verhuurder meewerken aan annulering of verplaatsing?
Wat als je in juni een vakantiehuisje hebt op de Waddeneilanden en de bui al voelt hangen: ik kan of wil dan niet op reis. Nú annuleren kost mij geld. Als ik wil verplaatsen: moet de verhuurder dan meewerken? En mag deze eisen dat ik dan meteen een nieuwe datum vastleg?
Nee, een verhuurder hoeft niet mee te werken. En ja, hij kan wel eisen dat je meteen een nieuwe datum vastlegt, anders is het in feite geen omboeking, maar een annulering. Maar mijn advies is ook hier om met de aanbieder in gesprek te gaan en samen naar een oplossing te zoeken. Het kan zijn dat dat nu niet lukt, omdat de boeking nog ver weg ligt. Maar probeer het later en laat in ieder geval alvast schriftelijk iets weten. Verder is het handig om in de gaten te houden tot wanneer je eventueel wél kosteloos of met weinig kosten kunt omboeken of annuleren. Sommige aanbieders hebben heel ruime annuleringsvoorwaarden.
Kosteloos omboeken?
We krijgen nog meer mails van mensen wiens vakantie mogelijkerwijs niet doorgaat. Met als vertrekdatum 1 juni bijvoorbeeld. Enkele concrete vragen:
Zou je in zo’n geval kosteloos moeten kunnen omboeken?
Wij krijgen daar ook veel vragen over bij de Consumentenbond. Als je zelf annuleert heb je niet zondermeer recht op je geld terug. Dan ben je gehouden aan de annuleringsvoorwaarden van de aanbieder. Je kunt ook afwachten wat de verhuurder doet, als hij annuleert heb je namelijk wel recht op je geld terug of desnoods een voucher. Maar het zou best kunnen dat je in juni gewoon naar het huisje kunt gaan, aangezien dat nu ook al kan. Het hangt ook van de persoonlijke situatie af. Kwetsbare ouderen of meerdere gezinnen bij elkaar, dat wordt nu nog zeer afgeraden door de overheid. Mocht je geboekt hebben vóórdat het coronavirus uitbrak en je het een uitgebreide allrisk annuleringsverzekering, check dan of je daar een beroep op kunt doen.
Waarom kost zelf annuleren geld?
Waarom kost annuleren mij (als consument) geld als die boeking vermoedelijk niet door kan gaan?
Omdat je nu nog niet kan zeggen dat het niet doorgaat. Een annulering kost de aanbieder geld. Hij heeft ook een business te runnen en zolang het ernaar uitziet dat het wél kan, gelden de overeengekomen annuleringsvoorwaarden. Mijn devies: wacht af. Annuleren kost geld, dus je schiet er niks mee op om nu al zelf de knoop te willen doorhakken. Het is een onzekere situatie voor ons allemaal. Voor beide partijen. En ook hier: blijf in contact met de aanbieder.
Waar moet een voucher aan voldoen?
Als ik een voucher accepteer, aan welke voorwaarden moet deze dan voldoen voordat ik ‘ja’ zeg?
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een lijst aan voorwaarden opgesteld waaraan een voucher moet voldoen. In grote lijnen komt dat neer op: dat deze minimaal 12 maanden geldig is, dat het om het volledige bedrag gaat, dat als je de voucher niet of niet volledig gebruikt je je resterende geld terugkrijgt en dat er geen extra (administratie)kosten in rekening mogen worden gebracht.
De Consumentenbond zou daar nog graag aan toegevoegd zien dat de voucher gedekt is bij faillissement van de aanbieder. En dat als je toch je geld terug wilt hebben, dat ook onomwonden terugkrijgt. Want je houdt daar in alle gevallen recht op. Dat zegt de ACM (zie deze pagina, red.) overigens ook. Wij vinden dat - in navolging van de pakketaanbieders - je in principe al na 6 maanden je voucher eventueel moet kunnen inwisselen voor geld. Als je echt goede redenen hebt om die voucher niet te willen/kunnen gebruiken. Maar nogmaals: ga in gesprek. De ene verhuurder is de andere niet.
Belangrijk is dat mensen expliciet door de aanbieder erop gewezen wordt dat hij recht op restitutie behoudt.
Moet je een voucher accepteren als het vakantiepark zelf annuleert?
We krijgen ook mails van mensen wiens vakantie door het vakantiepark is geannuleerd. Er wordt een voucher aangeboden, maar ondanks drie keer vragen om geld (mail over Center Parcs), wordt daar geen gehoor aan gegeven. Mag dat?
Nee, dat mag niet. Wat je kunt doen is toch de voucher accepteren, maar zeg erbij dat je dit onder protest doet (schriftelijk). Het is dan later makkelijker om alsnog je geld terugvragen. De ACM heeft een voorbeeldbrief hiervoor op zijn website staan (ook voor als je het niet eens bent met de voorwaarden van de voucher).
De schriftelijke reacties van VakantieVeilingen, Roompot en Center Parcs lees je hieronder.
Meer informatie over reizen of vakanties ten tijde van corona lees je hier: