Onderzoek
De
Patiëntenfederatie Nederland
heeft onderzoek gedaan naar (het opvragen van) medisch dossiers bij zorgverleners in Nederland. Uit het onderzoek kwamen schokkende conclusies. Zo blijkt dat maar liefst een kwart van de medisch dossiers van patiënten niet in orde is. Directeur Dianda Veldman schrikt van de uitkomsten van het onderzoek. Het onderzoek toont aan dat zorgverleners fundamentele rechten van de patiënt schenden. De dossiers blijken onder andere niet altijd correcte informatie te bevatten, belangrijke informatie ontbreekt en in sommige gevallen weigeren zorgverleners ten onrechte de inzage of afschrift van het medisch dossier.
Het medisch dossier
Een medisch dossier is het dossier waarin de zorgverlener jouw medische gegevens bijhoudt. De zorgverlener is verplicht om dit te doen. Dit geldt zowel voor huisartsen, specialisten en bijvoorbeeld tandartsen. In het medisch dossier worden onder andere aantekeningen en gegevens bewaard over de gezondheid van de patiënt en bevat informatie over de behandelingen. Het medisch dossier moet in principe 15 jaar worden bewaard bij de zorgverlener.
Wettelijke rechten en plichten
Volgens de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) heeft iedereen boven de 12 jaar recht op inzage en afschrift van zijn of haar medisch dossier, ongeacht de reden.
Alleen indien het verstrekken van jouw medisch dossier de privacy van een ander schaadt, mag de zorgverlener inzage of afschrift van het dossier weigeren. De zorgverlener moet zo spoedig mogelijk (de richtlijn is 2 tot 4 weken) inzage en afschrift van het medisch dossier bieden en mag hiervoor een redelijke vergoeding vragen. Familieleden kunnen alleen om inzage van jouw medisch dossier vragen wanneer zij van jou een schriftelijke machtiging ontvangen. Daarnaast heeft de patiënt het recht om gegevens in het medisch dossier aan te passen of te laten vernietigen.
Ervaringen opvragen medisch dossier
De Patiëntenfederatie heeft het onderzoek uitgevoerd met behulp van een zorgpanel. Het mensen in het zorgpanel hebben hun eigen medisch dossier opgevraagd. Dit ging allesbehalve vlekkeloos. Zij klaagden onder andere over het feit dat ze lang moesten wachten op het ontvangen van het medisch dossier. Ook bleken in sommige dossiers gegevens te ontbreken of zelfs foutieve informatie te bevatten. In sommige gevallen werd inzage of een kopie in zijn geheel geweigerd door de zorgverlener. Ook wij riepen kijkers op ervaringen omtrent het opvragen van medisch dossiers te melden. Onze mailbox werd overladen met e-mails van kijkers die problemen hebben gehad met het medisch dossier.
Reactie Schippers
Minister Schippers heeft Kassa een schriftelijke reactie gestuurd naar aanleiding van het onderzoek van de Patiëntenfederatie. De minister schrijft ons: “De wet bepaalt dat een patiënt altijd recht heeft op inzage in het medisch dossier en een afschrift daarvan. Inzage weigeren is dan ook onacceptabel. Zorgaanbieders zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de dossiervoering, het dient compleet en correct te zijn. De Inspectie voor de Gezondheidszorg is hier ook alert op; een correct patiëntendossier is immers cruciaal voor de kwaliteit van zorg. Ik heb al eerder opgeroepen om de wet beter toe te passen en patiënten op verzoek inzicht te geven in hun dossier. Naar aanleiding hiervan zal ik een onderzoek instellen naar de oorzaak en ik zal ook maatregelen nemen.”
Inzage medisch dossier zorgverzekeraar
De uitkomsten van het onderzoek zijn nog interessanter met het oog op een wetsvoorstel wat afgelopen week is goedgekeurd door de Tweede Kamer. In het wetsvoorstel van minister Schippers staat dat ziektekostenverzekeraars straks bij een zorgaanbieder de medisch dossiers van verzekerden mogen inzien om zo fraude op te sporen. Het wetsvoorstel gaat nu voor behandeling naar de Eerste Kamer.
Voor meer informatie over het onderzoek kun je terecht op de
website
van de Patiëntenfederatie.