Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Veel meldingen agressieve verkooppraktijken abonnementen
26-07-2017
•
leestijd 1 minuten
•
134 keer bekeken
•
Telefonisch ongevraagd een abonnement aangeboden krijgen is weer ergernis nummer 1 bij klagers op ConsuWijzer. Het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt de laatste tijd opvallend veel meldingen over agressieve verkooppraktijken voor abonnementen waar je maar moeilijk vanaf komt.
Schriftelijk instemmen
Het blijkt dat veel mensen niet weten wat hun rechten zijn, aldus de toezichthouder. Zij laten zich onder druk zetten om te betalen voor zo’n ongevraagd abonnement, terwijl ze er nooit schriftelijk mee hebben ingestemd.
ConsuWijzer
Een aantal jaren geleden werd er ook al veel geklaagd over ongevraagde abonnementen. Daarna verdween deze ergernis wat naar de achtergrond en gingen de meeste meldingen op ConsuWijzer over garanties en het Bel-me-niet Register.
Laf
,,Het is laf dat dit soort telemarketeers zich richten op kwetsbare consumenten, zoals ouderen'', vindt Bernadette van Buchem, directeur bij de ACM. De organisatie gaat komende tijd scherp toezien op de naleving van de regels op dit punt. Waar nodig zal er ook opgetreden worden, bijvoorbeeld door het opleggen van boetes. ANP