Veel klachten onderborden op meldpunt 130
25-09-2012
• leestijd 1 minuten
Het meldpunt 130 van de ANWB over de nieuwe variabele maximumsnelheden op snelwegen heeft veel klachten opgeleverd over de onderborden met de tekst ‘Bij gesloten spitsstrook’. Ook vinden veel weggebruikers de grote verscheidenheid aan snelheidslimieten op de snelweg verwarrend.
Weghalen onderborden
De ANWB zal Rijkswaterstaat vragen de onderborden weg te halen. Dat geldt ook voor borden met nachttijden. Ze leiden tot onduidelijkheid, zeker als ze ook nog eens in combinatie worden gebruikt.
Matrixborden en dynamische borden
De verschillende snelheden bij spitsstroken kunnen volgens de bond via matrixborden of dynamische borden duidelijk worden gemaakt aan de automobilist, iets wat ook buitenlandse bestuurders begrijpen.
Meldpunt
In totaal ontving de ANWB ongeveer 2400 reacties op het meldpunt 130@anwb.nl, dat begin deze maand werd gelanceerd. Per 1 september geldt de nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Maar omdat dit niet overal verantwoord is, blijft een aantal snelwegen een lagere snelheidslimiet houden.
Lappendeken aan limieten
Daar ligt voor veel mensen die reageerden ook een probleem. Zij signaleren een lappendeken aan limieten wat tot ,,onduidelijkheid en onrustig rijgedrag lijdt." De ANWB pleit er dan ook voor om langere trajecten met dezelfde snelheid in te stellen.
ANP