Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veel bijval voor spoorbeslissing Schultz

19-11-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
trein_41.jpg
De beslissing van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) om ook na 2015 NS het hoofdspoor in Nederland te laten berijden, is vrijdag door veel betrokken positief ontvangen. Ook het plan om de hogesnelheidslijn (hsl) verder te integreren in het kernnet valt in goede aarde.
NS belangrijkst op spoor
Door het plan blijft NS de belangrijkste reizigersvervoerder op het spoor. Dat bedrijf heeft wel een aantal harde toezeggingen moeten doen. Zo blijven intercity's op avonden in het weekeinde langer rijden, komen er meer spoorlijnen waar gegarandeerd elke 10 minuten een trein rijdt en worden alle treinen uitgerust met een toilet.
Aanbesteding
NS mag dan wel op het zogenoemde hoofdrailnet blijven rijden, dat net blijft niet helemaal intact. In Limburg mogen stoptreinlijnen, die binnen het hoofdspoor vallen, worden aanbesteed. NS kan en gaat daar ook op bieden, maar de kans bestaat dat andere bedrijven die diensten gaan aanbieden. In andere delen van het land gaat Schultz onderzoeken of dit scenario daar ook kan. Overigens zijn nu al decentrale vervoerders actief op lijnen buiten het kernnet.
'Een historische blunder'
FNV Bondgenoten noemt het opknippen van het hoofdnet ,,een historische blunder''. Volgens de vakbond wordt de reiziger hier de dupe van omdat die te maken zou krijgen met onnodig overstappen, vertragingen en verschillende kaarttarieven. De bond is overigens wel tevreden met de beslissing om de concessie voor het hoofdspoor bij NS te laten.
Rover
Reizigersorganisatie Rover is daar ook blij mee. De organisatie is vooral gelukkig met het toevoegen van de hsl aan het kernnet. Die lijn leed verlies. Het reddingsplan van Schultz kost het ministerie 390 miljoen euro. Dat is veel minder dan de 2,4 miljard die het departement erbij was ingeschoten als de lijn failliet was gegaan.
Goedkoper
De VVD-bewindsvrouw is in haar nopjes met deze oplossing. Volgens haar was ze al sinds haar aantreden bezig een regeling te treffen over deze lijn. Volgens haar is deze oplossing goedkoper dan ze aanvankelijk had begroot. Welk bedrag ze aanvankelijk in haar hoofd had, zei ze vrijdag niet.
D66
Kamerlid Kees Verhoeven (D66) vertrouwt de rekensom van Schultz niet. Volgens hem is zij het spoor bijster. De PvdA wil weten wie de prijs voor deze deal gaat betalen en is ontevreden met het opknippen van het spoornet. SP, ChristenUnie en GroenLinks zijn overwegend positief.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!