Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vastzittende doppen: onhandig of een duurzame verbetering?

18-03-2024
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
41172 keer bekeken
  •  
Nieuwe foto doppen 1280

Veel mensen hebben het al gemerkt: bij steeds meer flessen en pakken zit de plastic dop vast aan de verpakking. Uit onze recente Kassa-peiling blijkt dat maar liefst 85 procent van de mensen de nieuwe doppen “onhandig” vindt. Maar waarom zitten ze nou opeens vast? En wat betekent dit nieuwe ontwerp voor mensen met reuma en liefdadigheidsinitiatieven die doppen inzamelen voor geld?

Onhandig of niet: vanaf 3 juli dit jaar zullen alle doppen vastzitten aan de fles. Dit heeft te maken met veranderende Europese wetgeving. Vanaf juli moeten alle doppen vastzitten aan plasticflessen en drankverpakkingen die bedoeld zijn voor eenmalig gebruik. Deze wetgeving moet ervoor zorgen dat de hoeveelheid zwerfafval wordt verminderd doordat flessen met dop en al worden ingeleverd en niet in de natuur terechtkomen.

Het probleem van plastic zwerfafval

Jeroen Dagevos van de Plastic Soup Foundation bevestigt dat plastic doppen in het milieu een groot probleem zijn. “In de lijstjes met spullen die vanuit zee aanspoelen op het strand, worden altijd heel veel doppen geteld.”

Met name voor dieren vormt dit een groot gevaar, ziet ook Miranda Boer van Verpact, voorheen bekend als Nederland Schoon. “We weten dat deze doppen voor vogels en andere dieren dodelijk kunnen zijn, omdat ze het plastic voor voedsel aanzien.”

Doppen die ronddobberen op zee en aanspoelen op het strand vormen dus een bedreiging voor dieren. Maar uit de cijfers over zwerfafval in Nederland blijkt dat er elders in het land relatief weinig doppen worden gevonden. De Landelijke Zwerfafvalmonitor van 2022 maakt duidelijk dat zo’n zes procent van het zwerfafval bestaat uit plastic doppen.

Dirk Groot, ook wel bekend als de Zwerfinator, bevestigt dit beeld. Hij verzamelt al jaren zwerfafval en houdt bij wat hij tegenkomt. “Plastic doppen zijn nooit de grootste groep zwerfafval geweest.”

Kritiek op de nieuwe doppen

Organisaties die zich inzetten voor het milieu zien dat plastic doppen in het milieu schade veroorzaken en vinden dat het probleem niet mag worden onderschat. Ze zijn dan ook blij dat er over een oplossing is nagedacht. Maar niet alle partijen denken dat deze maatregel het verschil gaat maken.

‘Zwerfinator’ Dirk Groot is kritisch op de nieuwe wetgeving. “Veel mensen vinden de vaste doppen irritant en met een beetje meer moeite heb je de dop er alsnog zo afgedraaid.” Dit blijkt ook uit onze peiling: bijna driekwart van de mensen geeft aan de doppen los te halen van de verpakking. Jeroen Dagevos van de Plastic Soup Foundation noemt het daarom een “onzin maatregel.”

Diverse fabrikanten hebben vooruitlopend op de verplichting vanaf juli nu al de plastic doppen vastgemaakt. ‘Zwerfinator’ Groot geeft aan dat het effect hiervan op dit moment nog niet te zien is. “Als er al een verschil is, heeft dat meer te maken met de invoering van het statiegeld. Hierdoor blijven er veel minder flessen op straat liggen en daarmee ook minder doppen.” Ook Dagevos denkt dat het invoeren van statiegeld veel efficiënter is om ervoor te zorgen dat mensen hun afval niet in de natuur achterlaten.

Kassa-peiling: hoe oordelen consumenten?

Kassa peilde de mening over de vastzittende plastic doppen onder bezoekers van de Kassa-site en sociale media. Bijna 6000 mensen vulden de peiling in. Hieronder onze belangrijkste bevindingen. [de tekst gaat onder de diagrammen verder]

Mening dop aan fles
Dop eraf trekken
Openmaken fles
Sluiten doppen 894

Nieuwe dop probleem voor mensen met reuma

Uit de peiling komt naar voren dat zo’n driekwart van de mensen meer moeite heeft met het openen en sluiten van flessen sinds de dop eraan vastzit. Met name mensen met mensen met een handbeperking laten in de reacties weten niet blij te zijn met de nieuwe doppen: “Zeer onhandig met reuma of andere aandoening van handen. Niet open te krijgen. Een hoop geknoei!”

Om die reden staat ook ReumaNederland niet te springen om de nieuwe wetgeving. “Het is natuurlijk goed vanuit milieuoogpunt, maar het maakt het nog moeilijker voor mensen met een handbeperking om verpakkingen open te krijgen,” laat Marije Hulsinga van ReumaNederland weten.

Roland ten Klooster, ontwerper en adviseur op het gebied van verpakkingen, vertelt dat er binnen het bedrijfsleven weinig aandacht is voor mensen met een handbeperking. “Zo’n één miljoen mensen in Nederland hebben een aandoening aan hun handen. Vooral ouderen hebben moeite om verpakkingen open te krijgen. Dit is een groot probleem waar weinig aandacht voor is.”

ReumaNederland pleit al langer voor verpakkingen die beter te openen zijn voor mensen met handproblemen. Verpakkingsontwerper Ten Klooster noemt het verhogen en verbreden van de doppen als oplossing voor het probleem. “Je hebt dan meer grip op de dop. Maar een nadeel is dat er dan meer plastic moet worden gebruikt. Dit gaat natuurlijk tegen het idee achter de maatregel in.”

Inzameling doppen voor geleidehonden

Verder blijkt uit de peiling dat er zorgen zijn over het voortbestaan van de doppenactie van het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds (KNGF). Het fonds zamelt al jaren plastic doppen in om de basisopleiding voor geleidehonden te kunnen financieren. Vorig jaar werd bijna 50.000 euro opgehaald met de actie.

De inzameling van plastic doppen gebeurt via inzameldepots in het hele land. Er zijn grote verschillen te zien tussen de depots. In het depot van Dickij Vroeg in Culemborg is al duidelijk te zien dat er minder doppen worden ingezameld. Afgelopen jaar is er zo’n 3000 kilo minder aan doppen ingezameld dan het jaar daarvoor. “Het verschilt gewoon zo erg in opbrengst. En hoe minder opbrengst, hoe minder honden we kunnen opleiden.”

Vroege vermoedt dat de invoering van het statiegeld er ook voor heeft gezorgd dat er minder doppen binnenkomen. “Mensen vertellen mij dat ze de flessen met dop inleveren bij de statiegeldautomaat, omdat dat bij de automaat staat aangegeven. Ze zijn bang dat ze anders hun geld niet krijgen. Maar de flessen kunnen gewoon zonder dop worden ingeleverd.”

Hanny Pater merkt sinds januari dat er bij haar depot in Bunnik minder geld wordt opgehaald met de doppen. Zij denkt dat dit mede komt doordat de doppen kleiner en dunner zijn geworden. Verpakkingsontwerper Ten Klooster bevestigt dit: “Alle bedrijven willen van het plastic af en daarom worden de doppen steeds kleiner.” Pater komt dan ook tot de conclusie: “Het is voor ons een waardeloze uitvinding.”

Bronnen: Rijksoverheid, Rijkswaterstaat, KNGF

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (62)

Mairwen
Mairwen
17 jan. 2025 - 12:42

Die vastzittende dopjes vind ik vréselijk. Nu zijn de flessen ook een stuk lastiger om open te maken, zeker voor mensen met een handbeperking zoals ik. Gelukkig heb ik 20 jaar geleden zo'n klein vierkant rubberen matje van Tupperware gekocht dat is bedoeld om lastige flessen, potten e.d. gemakkelijker open te krijgen. Maar ook dan blijft het lastig. Toch knip ik de dopjes altijd los van de fles, uiteraard gaan die lege flessen mét dop en al bij het plastic afval of terug naar de winkel (statiegeld). Ook zijn die idiote dopjes die ineens bovenaan bij literpakjes melk, vruchtensap e.d. zaten volstrekt idioot. Vroeger vouwde je het pakje melk / sap aan de bovenkant open en knipte de hoek v.d. verpakking open. Dat is toch prima?

Lijkt me óók een stuk beter als die gemakzuchtige ouders van tegenwoordig - die 24/7 met hun neus in hun telefoon zitten i.p.v. hun kinderen behoorlijk op te voeden - die kinderen van kleins af aan leren dat alle afval en in het bijzonder plastic, gewoon netjes terug naar huis moet i.p.v. op straat weg te werpen. Maar ja, dat zal voor die ouders veel teveel moeite zijn :/ Ook op school mag men de kinderen helpen opvoeden, die leraren zijn immers 'in loco parentis' en dus medeverantwoordelijk voor het socialiseren van die kinderen.

AAJ Plaatsman
AAJ Plaatsman
5 dec. 2024 - 9:13

Dat doppen evt vast zitten een kleine drankflesjes dat snap ik omdat die nog wel eens worden weggegooid op straat. Maar een melkfles gooi je niet op straat maar bij het plastic afval( nu bij het restafval). Waarom moeten die doppen dan vastzitten aan de fles? Een vraag, mogen de doppen nu wel of niet afgehaald worden op statiegeld flesjes of flessen?

Ik spaar de doppen voor het KNGF omdat het KNGF heel mooi werk doet met het opleiden van geleide honden

TheBigLebowski
TheBigLebowski
28 okt. 2024 - 13:45

Beetje late reactie; ik draai ze los en mik de doppen zo in de natuur. Een walgelijk systeem, dus ik gooi de doppen express los weg. Hoe vaak ik niet geknoeid heb met tomatensap over mijn kleding omdat die dop half vastzat etc etc. Bedenk iets beters.

1 Reactie
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 12:46

Ik neem aan dat het hier om een grapje gaat. Of je bent gewoon een uiterst asociale stadsmens. Toegegeven, die dingen zijn idd ongelofelijk irritant, maar als je die doppen per se weg wilt gooien, doe dat dan voortaan bij de ingang van het stadhuis in je woonplaats.

nellanser
nellanser
2 sep. 2024 - 8:48
Veel commentaar op de vastzittende doppen! ik vind het 10x niks en haal ze van de verpakking, ik draai ze 2x de nek om en dat gaat prima, beter zou zijn om naar het oude systeem terug te gaan, ik stuur de doppen op naar een kleinschalig bedrijf, die ze recycled, vr Gr Nel Lanser.
a.coolen
a.coolen
25 aug. 2024 - 9:31
Ik vraag me af welk ego (machtswellusteling) dit weer verzonnen heeft. Dat hele spul in Brussel moet snel opgedoekt worden. Jammer want het overgrote deel van de bevolking slaapt nog. En dan de vraag stellend of ze nog ooit wakker worden, kan ik 'ja' zeggen, omdat ze wakker worden als ze uitgeslapen zijn. Maar even terug naar het dopje, waar het uiteindelijk om gaat. Een persoon die een opmerking plaatst, dat de vogels last hebben van het dopje, omdat die dat zien als voedsel, lijkt mij niet helemaal in orde, of wil oog graag wat aandacht. Nou ik weet dat ik er meer last van heb dan een vogel. Een vogel groot of klein, ziet een dop echt niet als voedsel, bovendien kan geen enkele vogel een plastic dop kapot krijgen om er stukjes van te consumeren, Ronduit een krankzinnige gedachte. Ik snijd de dop, maar ook de achtergebleven ring van de fles, en gooi de ring bij het plastic afval. Maar de moeite die ik er voor moet doen met een heel scherp mesje, is niet gering. Laat staan een vogel, hahahaha.
2 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski28 okt. 2024 - 13:46

ik gooi de doppen expres de natuur in, ze veroorzaken bij mij het tegenovergestelde van wat ze willen bereiken met hun ergerlijke systeem.

Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 12:50

Ik geloof niet dat die randdebielen in Brussel - die sowieso nergens verstand van hebben - aan vogels gedacht hebben, doch aan wat grotere (wilde) dieren. Plastic in de natuur is sowieso verfoeilijk.

sijbe
sijbe
2 jul. 2024 - 15:47
Plastic doppen zijn onderander bij de automaten bij LIDL verplicht. Anders weigerd de automaat te registreren of wordt terug geworpen. Ook op vele anderre automaten
inno1
inno1
2 jul. 2024 - 8:19
Ik vind het een rare maatregel. Ik ben nog nooit een dop verloren, het sluiten gaat lastiger, er is sneller lekkage en het is nu lastiger om melkpakken en zo op te rollen voordat ze bij het plastic gaan.
1 Reactie
frits
frits15 nov. 2024 - 14:50

op frisdranken enz in Duitsland zitten ze ook vast maar in veel gevallen handiger als hier in Nederland.

Danny van Limburg
Danny van Limburg
2 jul. 2024 - 3:40
Ik ben geen natuur of milieu Hippie,maar wat er gebeurd met alle plastic loopt gewoon de spuigaten uit en dit is iets waar we met ons alle vrij simpel nog heel veel kunnen verbeteren vind ik en heb ideeën in overvloed. Het kost even tijd om het anders te doen em hier en daar wat aan te passen,maar weet zeker dat ruim 30 tot 40% van het nu gebruite plastic of gerecycled kan en moet worden,of het plastic kan worden vervangen door veel milieu vriendelijkere verpakkingen. Stop bijvoorbeeld met de verkoop van plastic tassen.OVERAL waar dit KAN.Bij supermarkten bijvoorbeeld direct verbieden net als bij bijna elke winkel. Vervang ze door papieren/kartonnen tasjes voor mensen die maar 3 of 4 dingetjes komen halen en verder zal iedereen zich gewoon even moeten aanleren om een bigshopper of meerdere mee te nemen. Is even vervelend,maar is men zo aan gewend.Zelf ben ik ook wel iemand van liever lekker makkelijk,maar ben het nu 2 mnd aan het doen en het is nu al een gewoonte geworden. Bij een visboer is papier vaak niet zo handig ivm het lekken.Kaas kan in papier of karton en patat en snacks ook. Aardappelen kunnen ook in stevige papier/kartonnen zakken.6packs flessen cola scheuren nu toch meestal stuk.Gewoon weer ouderwets kratjes of de flessen los. 6x1fles is ook zes toch haha. Zo word er ook megaveel plastic bespaart en buiten wegen gelaten.Net als 6blikjes bier,hoeft ook geen plastic zijn, kan ook van karton.Ga zo maar door.Als iemand samen met kan verbeteren dan sta ik er voor open!
1 Reactie
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 12:56

Je hebt volstrekt gelijk! Wat ik zelf doe, is al mijn (oude) plastic lusjestassen die ik ooit bij de super e.d. gehaald heb, gewoon in een groot tuutje in de meterkast opbergen en telkens weer voor de boodschappen gebruiken totdat ze echt helemaal kapot gaan. En dan gaan ze gewoon bij het PMD-afval voor hergebruik. Die lusjestassen gaan echt héél lang mee, kun je echt jarenlang gebruik ervan maken. Je kunt ze in de auto bewaren, of in je fietstas, zo vergeet je ze nooit mee te nemen.

Danny van Limburg
Danny van Limburg
2 jul. 2024 - 3:21
Goed dat ze de doppen op statiegeld flessen vast gemaakt hebben. Wel heb ik door de polyneuropathie iets meer moeite mee ze weer vast te draaien.De doppen op verschillende melkpakken gaan heel moeilijk,open of slopen het pak. Wegwerk producten met een vaste dop vind ik dan weer niet verstandig! De pakken en dus de doppen worden nu mee weggegooid. Toen de doppen eraf konden gooide ik deze bij jet plastic. Er zijn nog zoveel verpakkingen die nig heel veel milieu vriendelijker kunnen als ik kijk naar het plastic gebruik. En neem bijv Westland kleine salaadjes. Zitten met 4 losse bakjes in 1 verpakking verpakt door ze per 4 in plastic te verpakken? Beetje waardeloos. Ze zijn nu een verpakking van 4 voor 2,- euro bij de gele supermarkt. Als ze de prijs per stuk gewoon 0,60ct maken en 4 voor 2 euro worden ze ook wel verkocht per 4. En zo niet dan brengt elk bakje 10ct meer op die uitgegeven kan worden aan verbeteringen voor het milieu.Het hoofddoel de plastic verpakking om 4 bakjes bij elkaar te houden kan weggelaten worden. Grote plastic bakken zoals van ijs of koudeschotels vanaf 500mg,allemaal producten die makkelijk uitgespoeld kunnen worden en makkelijk statiegeld op gezet kan worden en gerecycled.Veel kan ook in glazen bakjes die in de glasbak kunnen.Plastic knijpflessen van mayonaise, curry oa kunnen prima in glazen potjes of flesjes zoals van bijv de calve knoflookVoor n frikandelspeciaal kunnen de tubes gebruikt worden.Ideeën in overvloed en kan nog zoveel beter.Grt Danny
klepzes
klepzes
1 jul. 2024 - 10:57
Ik knip als de fles/pak leeg is de dop los. Flessen automaat accepteert gewoon de flessen. Doppen gaan naar de inzameling voor blindengeleidehonden
1 Reactie
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:01

Die lege flessen zal ik ook zonder dopje bij de super in het automaat in proberen te voeren, kijken of het doploze flessen accepteert. Zo ja, dan zal ik de dopjes ook voor de geleidehonden apart gaan inzamelen. Ik weet nl. nu pas dat er zo'n actie bestaat.

mallejon
mallejon
1 jul. 2024 - 10:22
Achterlijke maatregel en een probleem voor veel mensen met atrose in hun handen zoals ik. Waarom plastic flessen? Schaf die flessen af en doe alles in kartons! Puntje eraf of rietje erin….klaar! Water meenemen in je eigen herbruikbare fles en probleem opgelost!
dibbertje48
dibbertje48
1 jul. 2024 - 10:19
In Oekraïne sterven dagelijks honderden mensen en wij maken ons druk om een dop die vastzit. Ik merk nu al dat het een kwestie is van wennen als je bijvoorbeeld uit de fles wilt drinken. Voor de mensen met reuma snap ik niet zo goed wat het probleem is met vastzittende dop ten opzichte van een niet vastzittende dop. Maar als het lastig is dan kan daar misschien iets op worden gevonden of is er een handig hulpmiddeltje beschikbaar. Het is natuurlijk vervelend als reumapatienten er last van hebben en dat de doppenactie van de blindegeleide honden wordt bemoeilijkt maar of je daarvoor een maatregel maar niet moet nemen gaat me wel heel erg ver. Iedere maatregel zal wel ergens iemand of iets in meer of mindere mate nadelig beinvloeden. Ik zou zeggen: leuker kunnen we het niet maken, schoner wel.
2 Reacties
luci_1960
luci_19601 jul. 2024 - 17:57
Wat een vreselijk antwoord. Ja in Afrika hebben ze niet te eten dus? Ja wij hebben moeite met die stomme vast zittende doppen ja. Beide hebben artrose dus die dop wordt er direct afgeknipt en we hebben nog nooit wat op straat gegooid. Verder is het de grootste onzin als je het over vervuiling hebt als je ziet dat de zee volgestampt wordt met die Windturbines wat vreselijk is voor de dieren. Maar nee die doppen zijn zo'n probleem.
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:05

Een rotopmerking. Dus jij snapt niet waarom het voor mensen met reuma of een andere handbeperking lastig is om die flessen open te draaien? Omdat wij weinig tot geen kracht (meer) in de handen hebben en ook niet meer zo'n goede fijne motoriek / coordinatie hebben. Misschien als jij later reuma of andere handbeperking krijgt, zul je het eindelijk wel snappen.

guzzioot
guzzioot
1 jul. 2024 - 9:21
Het eerste wat ik doe, wanneer ik een fles met dop heb, is deze lostrekken. Ik ben nog nooit een dop verloren. Ook een kwestie van opvoeding
astra29
astra29
1 jul. 2024 - 8:53
Welke halve zool bedenkt zoiets? Als je persé van de doppen af wil, stop dan helemaal met deze plastic schenkopening. Voorheen knipte je een schuine punt van het melk of yoghurtpak, dit werkte ook prima,en zelfs veel beter dan de dop vastmaken aan het pak. Bovendien heb je dan echt veel minder plastic afval
2 Reacties
luci_1960
luci_19601 jul. 2024 - 17:58
Of je moest de hoek openvouwen ook minder afval. Nee komt een aantal jaren geleden ineens een dop op. Ben het zo met je eens.
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:07

Helemaal ermee eens. Ik snap nog altijd niet waarom men die plastic dopjes ineens op melk- en sapcartons moesten doen. Volstrekt idioot.

jpm
jpm
1 jul. 2024 - 8:49
Met reuma in mijn handen en onderontwikkelde gewrichten aan het uiteinde van de vingers door Nail Patella Syndroom (NPS) is het erg lastig geworden. Ontwikkel een eenvoudig hulpmiddel en laat de ziektenkostenverzekering de kans dit te vergoeden in de basisverzekering.
1 Reactie
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:08

Ja hoor, natuurlijk doen die verzekeraars dat :/ Niet dus. Stelletje oplichters zijn het.

marijke77
marijke77
24 mei 2024 - 19:33
begin met een goede opvoeding, in Zwitserland is geen statiegeld en ook een minimum aan zwerfafval.
marijke77
marijke77
24 mei 2024 - 19:31
Mensen opvoeden, in Zwitserland is geen statiegeld en ook een minimum aan zwerfvuil. Hier wordt alles veranderd voor mensen die het niet goed doen in plaats van belonen van mensen die het wel goed doen.
1 Reactie
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:10

Helemaal ermee eens. Laat die gemakzuchtige ouders van nu hun kinderen serieus gaan opvoeden én socialiseren ipv 24/7 met hun neus in hun telefoon te zitten. En pak de daders streng aan met strenge straffen.

robbruin83
robbruin83
15 mei 2024 - 1:20
Ik kan het straffer vertellen: Ik heb nu m’n oude ijskast weer teruggehaald, en staat nu samen te draaien met m’n gloednieuwe koelvriescombinatie. Waarom? Omdat ik al meerdere keren heb gehad dat flessen met zo’n dop niet kunnen liggen, en dus altijd moeten staan. Maar of dit nu hoe is voor mens, milieu en portemonnee? Wat mij betreft zo snel mogelijk weer afschaffen! Dit werkt juist averechts. Ik vind het per definitie al belachelijk dat er op een kan van 2,5 liter melk zo’n dop op zit. Alsof iemand 2,5 liter melk op een dagje strand weggooit, als die fles hoe dan ook meekomt! Te ver, te streng, te onhandig, te overbodig!
Jaga
Jaga
21 apr. 2024 - 9:28
Het is net zoiets als drempels op de wegen. Door een paar hardrijders moet iedereen boeten. En op het werk, als één iemand buiten de pas loopt, moet dat teambreed worden uitgelegd (spreek de persoon in kwestie aan). Inderdaad kunnen we veel voorkomen door goede opvoeding. Ik vind het vreselijk die vaste doppen. Maak er dan een beloningsysteem van. Losse doppen inleveren en statiegeld terugkrijgen. Zo kun je voor jezelf ook nog een leuk spaarpotje bijhouden.
2 Reacties
astra29
astra291 jul. 2024 - 8:57
Beter is dan om terug te gaan naar de oude manier, een punt afknippen van het melk of yoghurtpak. Hierdoor ontstaat veel minder plastic afval, en het werkt prima.
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:12

'Een paar' hardrijders? Bij ons rijdt iederéén veel te hard. Oud, jong, vrouw, man. Allemaal. Ik snap die haast niet.

Jaga
Jaga
21 apr. 2024 - 9:28
Het is net zoiets als drempels op de wegen. Door een paar hardrijders moet iedereen boeten. En op het werk, als één iemand buiten de pas loopt, moet dat teambreed worden uitgelegd (spreek de in kwestie aan). Inderdaad kunnen we veel voorkomen door goede opvoeding. Ik vind het vreselijk die vaste doppen. Maak er dan een beloningsysteem van. Losse doppen inleveren en statiegeld terugkrijgen. Zo kun je voor jezelf ook nog een leuk spaarpotje bijhouden.
Output
Output
28 mrt. 2024 - 17:28
Aan (het merendeel van) de klagers die commentaar leveren op het beleid van Brussel. Stem niet meer op 'te' pro Europese partijen. En anders stop met klagen. En ja. ik vind de doppen vervelend en in dezelfde categorie passen als de wattenstaafjes en de rietjes. Ik zou liever zien dat ze echte problemen aanpakken.
2 Reacties
La Duchesse
La Duchesse1 jul. 2024 - 9:01
Ja, eens, waarom toch niet hè, de echte problemen aanpakken....!
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:14

Wattenstaafjes?! Wat is daarmee gebeurd?

henri_b
henri_b
25 mrt. 2024 - 23:01
Ze hadden in Brussel blijkbaar weer wat tijd over om weer zo’n onnozele wet te verzinnen. Ik snap het probleem niet: wanneer een drinkpak leeg is draai ik de dop erop, scheur hem open, spoel hem om (om stank te voorkomen), vouw hem plat en gooi hem in de PMD zak. Waarom staat er niet op de verpakking dat je hem met de dop erop moet inleveren, mocht je dat zelf nog niet bedacht hebben? Jaren geleden zaten er overigens niet eens doppen op een melkpak. Toen sloot je hem af met een plastic strip die je niet weggooide, maar bij het volgende pak gewoon hergebruikte. Daar was niets mis mee. (tenzij je reuma hebt vermoed ik)
1 Reactie
luci_1960
luci_19601 jul. 2024 - 18:02
Nee met de oude verpakkingen had ik met pijnlijke handen zeker geen probleem.
JannaCornelia
JannaCornelia
21 mrt. 2024 - 7:06
Handig vind ik het niet, en met de hand alleen krijg ik ze niet meer los. Natuurlijk heb ik een hulpmiddel klaar hangen, dus dat kan ik gebruiken. Maar het heeft even tijd gekost om eraan te wennen hoe de dop moet zitten om zonder morsen uit te schenken, en hoe hem er goed op te draaien, zodat b.v. het pak karnemelk gewoon omgedraaid kan worden om te schudden.
1 Reactie
La Duchesse
La Duchesse1 jul. 2024 - 9:06
Inderdaad, de kans op morsen is veel groter mee doe nieuwe dop. Gelukkig heb ik nog de kracht om de dop er af te trekken. Vroegere melkpajen (tertrapak) waaren zonderclassic dop en .oest je met enige handigheid o ervoeren. Maar dat leerde je als kind al. Was overigens wat dit openvouwsysreem niet feilbaar, vooral bij yoghurtpakken, meen ik me te herinneren (veel meer drinken uit pak dan melk en yoghurt hadden we trouwens niet. Kopje thee...
smiek
smiek
20 mrt. 2024 - 10:03
Wat een gezeur allemaal, is vooral gemakzucht. Je eens een keer aanpassen omdat dit beter is voor het milieu zit er blijkbaar niet in.
ireneemma
ireneemma
19 mrt. 2024 - 21:25
Ik had het niet in de gaten dat het de bedoeling was dat de dop vast bleef zitten. Los gemaakt met vaak pijnlijke handen. Of los geknipt
1 Reactie
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:17

Natuurlijk kun je die dopjes losknippen als je dat wilt (dat doe ik ook). Dat moet je helemaal zelf weten. Maar die dopjes wél graag op de fles doen voordat je hem in de PMD-zak doet.

Coboo1
Coboo1
19 mrt. 2024 - 14:03
Kinderen op voeden is ook rommel op ruimen. Niet maar zo van je af gooien, in de prullenbak er mee. Geen prullenbak in de buurt, neem je het in je jas op broekzak mee naar huis en gooi je het daar weg. Kwestie van opvoeden, niet alleen van kleine kinderen!
2 Reacties
La Duchesse
La Duchesse1 jul. 2024 - 9:10
Inderdaad, het je de eten/drinkenswaren kunnen méénemen dan kun je ze toch ook (veel lichter) kunnen terugnemen? Naar de eerst bijzijnde prullenbak, (maar liever naar huis)
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:18

Tegenwoordig zitten de ouders liever 24/7 op hun telefoon, dan dat ze hun kinderen serieus opvoeden. Luilakken zijn het.

Coboo1
Coboo1
19 mrt. 2024 - 13:55
Ja, een echt waardeloze uitvinding. Ontzettend irritant! Wordt zo iets niet eens eens grondig getest? Als je niet in staat bent om er een dop aftedraaien dan moet er iets anders gebeuren maar niet dit. Er zijn flesjes waar je het dopje uittrekt, na gebruik druk je het weer in. Hoe moeilijk kan het zijn.
capteam
capteam
19 mrt. 2024 - 12:47
Ik haal de dop altijd los, want vaak kun je de dop er niet meer fatsoenlijk op draaien met lekken als gevolg als de dop vast zit.
doris_dordt
doris_dordt
19 mrt. 2024 - 1:04
Denk na! Was er een plastic doppen probleem? Voor welk probleem is dit een oplossing? Dit soort geneuzel is alleen maar afleiding van de cabal van de door henzelf veroorzaakte echte problemen in de wereld. Laten we in actie komen tegen de cabal zelf, in plaats van tegen hun afleidingspropaganda. Doe het goede, denk na.
Rob30-06
Rob30-06
18 mrt. 2024 - 22:01
Ik knip de dop er gelijk af
ftm
ftm
18 mrt. 2024 - 19:44
Van dit soort EU oekazes krijg ik de neiging uit woede de dop van de fles af te trekken en deze in de Waal te gooien. Dir soort EU voorschriften komen alrijd voort uit een diepgeworteld wantrouwen van de EU in de burgers. Ze gaan daar er vanuit dat burgers te stom of te kwaadaardig zijn om de doppen netjes bij het afval te deponeren. Opmerkelijk is dat in het landschap erg weinig doppen worden gevonden, maar dat er wel vanuit de zee aanspoelen. Waarom niet onderzoeken waar deze doppen vandaan komen en daar maatregelen nemen in plaats van doppen aan melkpakken vast te maken.
chris van oers
chris van oers
18 mrt. 2024 - 19:30
precies de beugelfles, nooit geen klachten over gezien, positief de dop vliegt niet gelijk achter de koelkast of verdwijnt in het niets!
Critikasser
Critikasser
18 mrt. 2024 - 19:12
Ik vind het een belachelijk idee, dat de EU van die onzinnige ideeën verzint om het zogenaamd het voor de consument makkelijk te maken. Plastic melkkannen worden sowieso in de afvalbak gedaan! Waarom wordt er geen statiegeld op geheven, zodat mensen, die plastic melkkannen ook kunnen terugbrengen. Misschien helpt dat tegen vervuiling van het milieu, Maar de maatregel is gewoon oliedom; geen rekening wordt er gehouden met mensen, die hun handen/vingers goed kunnen gebruiken. Ik draai de dop er gewoon af of snijd het kapot.
1 Reactie
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:22

Bij ons wordt álle plastic afval in een zgn. PMD-zak verzameld. Als die zak vol is dan gaat hij naar de PMD-container (PMD = plastic, lege blikken en lege drankverpakkingen). Dus die plastic melkkannen van jou kunnen ook bij de PMD.

sjaakhartman
sjaakhartman
18 mrt. 2024 - 17:00
Ik trek ze er zo vanaf waardeloos .
mail@heileenholman.nl
mail@heileenholman.nl
18 mrt. 2024 - 15:10
Ik heb de enquête ingevuld en gezegd dat ik het lastig vind. Ook ik spaar de doppen voor de opleiding van geleidehonden.
mail@heileenholman.nl
mail@heileenholman.nl
18 mrt. 2024 - 15:09
Ik spaar de doppen voor de blindegeleide honden, vandaar dat ik er tegen ben
Henk.S
Henk.S
18 mrt. 2024 - 14:29
Dit is de zoveelste onzinnige regel uit Brussel, slaat nergens op. Toch interessant dat je geld kan verdienen met onzin te produceren.
Jan_Koll
Jan_Koll
18 mrt. 2024 - 14:11
Nogal wat negatieve reacties, maar... is ook dit niet een kwestie van wennen? Die reacties m.b.t. artrose etc. snap ik niet (heb zelf artrose in nagenoeg al mijn gewrichten) want of die dop nu los van de fles komt of er aanblijft zitten maakt voor dat eerste opendraaien niets uit. Zonder hulpmiddelen krijg ik geen dop van een fles gedraaid en dan maakt het niet uit welke fles: PET of glas of wat dan ook; ze zitten gewoon stijf aangedraaid in de fabriek, met ook nog eens en verzegeling tegen onbevoegd opendraaien die je, extra inspanning, moet verbreken. De maatschappij is helaas verrot genoeg dat zoiets nodig is. Dus mensen, mijn conclusie is dat ik het prima vind (ik drink nooit uit een fles, dat dan weer wel) en zie als voordeel dat ik het dopje niet meer kwijt raak en (moeizaam) moet bukken om het van de grond te rapen....
rudilobo
rudilobo
18 mrt. 2024 - 14:00
Wanneer gaan we de kroondopjes op de flessen vastmaken van de flesje bier. Wat dacht u van de kurken aan de wijnflessen. Deze vind ik ook in de natuur.
wong
wong
18 mrt. 2024 - 13:21
Ik heb er geen problemen mee. Het is inderdaad lastig om aan de fles te drinken, maar dat ben ik allang ontgroeid. Voor mensen met reuma is het inderdaad moeilijk openmaken, maar daar is een flesopener voor. Een groot voordeel is dat de losse doppen niet gaan zwerven in de natuur. Het schenken kan bij sommige merken problemen opleveren omdat de dop dan steeds voor de opening valt. De oplossing is de dop naar achteren vastklikken.
1 Reactie
rudilobo
rudilobo18 mrt. 2024 - 13:56
Het persoon dat de dop in de natuur gooit moet gewoon een boete krijgen 110 euro. Staat hij gelijk geregistreerd. Bij 2de x 250 euro boete
Meindo
Meindo
18 mrt. 2024 - 13:09
Ik vindt deze doppen heel handig. Na openen iets naar boven draaien en je hebt er totaal geen last van tijdens het schenken. Bij het dichtdoen druk je de dop erop en draai iets rechtsom en hij sluit weer goed af. Al die klachten begrijp ik niet helemaal. Voor mensen met reuma zijn er universele hulpstukken te koop om het losdraaien makkelijker te maken. Ook voor andere doppen.
2 Reacties
tinusht
tinusht18 mrt. 2024 - 15:18
En waarom moeten mensen met reuma hiervoor een hulpstuk kopen gewoon belachelijk voor heel veel verpakkingen van plastic ben je een schaar nodig of een mes omdat rommel open te krijgen en nu weer iets aanschaffen 🥵laten ze eens iets goeds bedenken zo wie zo voor álle verpakkingen wat gemakkelijker is als waar we nu mee opgescheept zitten 🥵😰🫣
Meindo
Meindo18 mrt. 2024 - 20:23
tinusht. Ik zeg niet dat mensen met reuma een hulpstuk moeten kopen. Mijn vrouw heeft ook reuma. Het hulpstuk wat ik bedoel is voor veel doppen enz. die wat moeilijk te openen zijn te gebruiken. Voor grotere en kleinere modellen. Ook voor flessen en jampotten. Wij hebben al jaren zo’n hulpstuk die we af en toe gebruiken als we een sluiting niet goed open kunnen krijgen. Dus je moet niks. Het is alleen maar een tip waar je wel of niet gebruik van zou kunnen maken.
tricht
tricht
18 mrt. 2024 - 12:34
Duidelijk, de meeste mensen vinden het sowieso niks, anderen hebben er heuse problemen mee. Dus zal het wel blijven! Politiek luistert alleen naar de mens voor de verkiezingen, daarna ziende blind en horende doof.
skybird
skybird
18 mrt. 2024 - 12:19
Ze hebben in Europa waarschijnlijk niks beters te doen dan allerlei onzinregeltjes te verzinnen. Ik heb zwaar artrose in mijn handen en krijg die doppen met de grootste moeite open om ze er daarna gauw af te knippen. Het weer erop draaien gaat ook al zo problematisch. Die mensen die er geen moeite mee hebben zouden zich er eens in moeten verdiepen wat dergelijke verzinsels betekenen voor mensen met reuma, artrose, e.d. Pfff, word tegenwoordig zo ziek van al die ziekelijke betutteling van dat Europa!
1 Reactie
Mairwen
Mairwen17 jan. 2025 - 13:28

Eens. Maar tegenwoordig komt die betutteling niet alleen uit de EU. Toen die afgrijselijke gristenunie (én D66) onlangs ook in de coalitie zat, hebben we ook met allerlei idiote betuttelende maatregels door de strot geduwd gekregen. Voor de gristenunie is elke vorm van genieten streng verboden, zo ga je rechtstreeks naar de hel :-)))

steinfort
steinfort
18 mrt. 2024 - 12:10
Mijn zoon en ik hebben reuma en problemen met de vastzittende doppen
marleenvanh
marleenvanh
18 mrt. 2024 - 12:00
De punt eraf knippen doe ik sowieso altijd op het laatst, want er blijft bij bijna al die pakken, wanneer je dat niet doet, nog ruim 1 slok in zitten. Dat is, naast verspilling, ook nog eens 'vies' want dat gaat gisten.... De dop op zichzelf is voor mensen zonder fysieke last geen probleem of zou dat niet hoeven zijn. Even goed kijken en dan zo draaien dat ie niet in de weg zit. Klaar en gieten maar.
Esther1953
Esther1953
18 mrt. 2024 - 11:59
Ik begrijp niet dat mensen nu meer moeite hebben met het openen van de nieuwe soort doppen. Het was altijd een crime. Ik heb geen trauma oid. Uiteindelijk vind ik het erg handig. Als je de dop open hebt niet hem wel even draaien anders schenk je in de dop. Verder hoef je hem na gebruik alleen dicht te klikken. Niet draaien dus. Dat scheelt weer. .
1 Reactie
Esther1953
Esther195318 mrt. 2024 - 12:04
Zelfdenkend toetsenbord. Trauma is reuma. Niet is moet
kaartendraak
kaartendraak
18 mrt. 2024 - 11:44
Er kan al vermindering aan doppen op verpakking gedaan worden door ze weer van de pakken zuivel AF te halen. Die pakken kon je vroeger gewoon via de punt van het pak makkelijk open krijgen, waarom daar ineens een dop voor in de plaats moest komen mag joost weten. Helemaal leeg krijg je ze zo iig nooit en moet je alsnog het pak op de ouderwetse manier openwurmen om het laatste restje met het oog op verspilling tegen te gaan eruit te krijgen. Als fabrikanten daar nu iig eerst mee stoppen en DIE doppen weer van de verpakking verwijderen, dan scheelt dat alweer een hoop doppen die op onverklaarbare wijze in zee terecht komen.
1 Reactie
jpm
jpm1 jul. 2024 - 9:06
Die punten 'opentrekken' was met mijn reumavingers ook al erg lastig. Hulpmiddeltje moet de oplossing zijn.
J.C.S.Petit
J.C.S.Petit
18 mrt. 2024 - 11:41
Ik ben 87, zeer slechtziend en heb geen kracht meer in mijn handen. elke keer naar de buren of ze het op willen maken is geen pretje.
1 Reactie
marleenvanh
marleenvanh18 mrt. 2024 - 12:02
Kunt u wel met een schaar de punt afknippen of kunt u dat ook niet (meer). M.a.w. wat is voor u wel handig dan?
Feuerhand
Feuerhand
18 mrt. 2024 - 11:39
Heb ( helaas !) artrose in beide handen. De nieuwe vastzittende doppen ; drama en een knoeiboel ! Volg de hier al aangegeven oplossing : gelijk afknippen De uit Brussel zoveelste bedachte betutteling heeft dus in dit geval NIET het beoogde effect..
Engelse drop
Engelse drop
18 mrt. 2024 - 11:34
Heb de beschikking over maar 1 hand probeer dan een fles maar open en goed dicht te krijgen. Plat leggen in de koelkast is géén aanradertje.
joop smit
joop smit
18 mrt. 2024 - 11:30
Ik heb Parkinson .lastig die dop
djfox741
djfox741
18 mrt. 2024 - 11:28
Wat ik tot nu toe nog steeds niet begrijp is, waarom dat plastic in de zee drijft, hoe komt het er dan? ik ga niet naar het strand om het daar in of weg te gooien, ik lever het gewoon in of gooi het waar het hoord.
3 Reacties
JannyBoe
JannyBoe18 mrt. 2024 - 12:16
https://www.ifaw.org/nl/journal/plastic-in-de-oceaan
heszar
heszar18 mrt. 2024 - 12:56
Dat komt doordat ze kleinschalig illegaal gedumpt worden in zee. Verder is het dikke onzin dat het door het gemiddelde huishouden komt, want wij sorteren ons afval en dumpen niet op stranden zoals dat wel in derdewereldlanden gebeurt. Maar er zijn mensen die hier geld aan kunnen verdienen en daarom lobbyen zij (moderne vorm van omkoping) om dit soort krankzinnige regels door te zetten.
JannyBoe
JannyBoe18 mrt. 2024 - 14:09
Nederland exporteert jaarlijks 200 miljoen kilo plastic naar landen als Turkije, Indonesië en Vietnam. Wereldwijd is Nederland één van de allergrootste exporteurs van plastic afval.
rialome
rialome
18 mrt. 2024 - 11:24
Ik vind niet dat de dop vast moet zitten aan het pak wie verzint zoiets overal word alles voor mensen betuttelt vreselijk die verpakkingen
rialome
rialome
18 mrt. 2024 - 11:22
Ik vind het ook niet een goed idee ik ben ook een oudere met zere handen moet een noten kraken gebruiken met veel moeite anders gaat de plastic fles etc echt niet open geen goed idee dus
1 Reactie
Koosje8
Koosje818 mrt. 2024 - 12:23
Ik ben 68, geen zere handen oid maar moet ze ook met notenkraker openen. Krijg het zo ook niet open 🤷‍♀️
cees60
cees60
18 mrt. 2024 - 11:14
Zeer onhandig met inschenken. Muggenzifterij.! Weer een onzinnig beroep uitgevonden. (Zwerfinator) Ga eens wat nuttigs doen.
prikker
prikker
18 mrt. 2024 - 11:14
Aan de ene kant leveren we oorlogstuig, ammunitie en andere wapens aan Oekraïne om daar het mileu voor vele decennia lang te vervuilen en aan de andere kant moeten we betutteld worden om dopjes aan de fles te laten hangen. Laat de EU wetgeving zich met zinnige dingen bezighouden en niet het leven van burgers vervelen. Plastic is niet het probleem... weggooigedrag is het probleem.
1 Reactie
JannyBoe
JannyBoe18 mrt. 2024 - 11:25
Wat een volkomen bizarre vergelijking: plastic doppen en de oorlog in Oekraïne.
nico1096
nico1096
18 mrt. 2024 - 10:56
Zorg bij het schenken, dus een horizontale verpakking, dat de dop altijd bovenaan zit. Dan klotst de vloeistof niet!
Gargamel1900
Gargamel1900
18 mrt. 2024 - 10:49
welke idioten bedenken deze onzin in godsnaam toch. zeer onhandig deze onzin, knip dop gelijk los.
Riet77
Riet77
18 mrt. 2024 - 10:46
Soms heb ik ook zo'n vaste dop, maar omdat ik in het begin in de dop schonk omdat hij wegdraaide, knip ik ze nu meteen af. En inderdaad bewaar ik nog altijd doppen voor de honden.
Pietmaarten
Pietmaarten
18 mrt. 2024 - 10:46
Vastzittende doppen is eigenlijk een oud idee in een plastic jasje,want er zijn biermerken zoals grolsbeugelfles en exota limonadeflessen die al in de vorige eeuw dit deden.dus kom nu eens met een echt goed nieuw idee.wat niet gestolen is.
1 Reactie
weissman
weissman18 mrt. 2024 - 11:41
Maar met een langer "staartje" of met die beugel kon je de dop in ieder geval goed weghouden bij de schenkopening en had je genoeg speling om de dop er netjes recht op te doen, ook als je in je handelingen werd beperkt door reuma, parkinson of wat dan ook.
wim koelewijn
wim koelewijn
18 mrt. 2024 - 10:40
Door dezelfde intellectueel bedacht van de werpwerpbakjes..lepeltjes enzo ? Ik knip ze eraf want ik vind het onhandig..en zolang de fles NIET leeg is plaats ik hem terug..en waarom zou ik diezelfde handeling niet doen bij de laatste slok? weer zo'n absurd bedenksel..als ze nou eerst begint om de plasticdoppen op zuivelpakken te verbieden. want dit is zo krom als wat..ik denk toch echt dat de meeste ingeleverde flessen met dop worden ingeleverd..
peentjes
peentjes
18 mrt. 2024 - 10:12
goh ik wist niet dat daar wetgeving voor was..na enige moeite vind ik het wel handig, want je klikt de sluiting nu gewoon dicht zonder te draaien.
2 Reacties
kaatjev
kaatjev18 mrt. 2024 - 10:39
Mijn pakken staan nu juist open in de koelkast
weissman
weissman18 mrt. 2024 - 11:44
Dichtklikken zonder draaien? Dan vraag ik me af hoe dicht jullie frisdrankflessen, pakken vruchtensap of zuivel enz. zitten. Prik er uit wanneer ze staan, leeglekken wanneer ze liggen. Om ze goed te sluiten moeten ze toch echt weer aangedraaid worden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor