Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

VanMoof pauzeert 'tijdelijk' de verkoop van elektrische fietsen

12-07-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2644 keer bekeken
  •  
vanmoof_1127_634

Het Nederlandse e-bikebedrijf VanMoof heeft de verkoop van fietsen tijdelijk gestaakt. Volgens de onderneming zou dit zijn "om de productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen." Maar op basis van meerdere bronnen meldt de Amerikaanse nieuwssite TechCrunch dat VanMoof met financiële problemen kampt.

Volgens deze bronnen is het bedrijf op zoek naar nieuwe financiering. Deze week zou er al over het lot van VanMoof kunnen worden beslist. Bij VanMoof was dinsdag niemand bereikbaar voor commentaar. Volgens TechCrunch zou een aantal topmensen de onderneming inmiddels hebben verlaten.

Topvrouw verliet na een jaar stilletjes het bedrijf

De Amsterdamse fabrikant van elektrische fietsen maakte in mei vorig jaar nog bekend de voormalig topvrouw van Booking.com binnengehaald te hebben. Gillian Tans werd de nieuwe president van het e-bikebedrijf. Met die benoeming hoopte VanMoof verder te kunnen groeien. Maar TechCrunch meldt nu dat Tans het bedrijf stilletjes heeft verlaten. Wanneer precies is niet bekend.

"VanMoof leidt al jaren enorme verliezen"

VanMoof werd in 2009 opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Maar Taco zou inmiddels niet langer meer actief zijn als bestuursvoorzitter van het bedrijf.

Het merk heeft winkels in onder meer Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, San Francisco en Tokio. In 2021 haalde VanMoof nog 128 miljoen dollar op in een investeringsronde om de productiecapaciteit te vergroten. Het opgehaalde bedrag voor investeringen liep daarvoor al op tot 182 miljoen dollar.

Volgens Het Financieele Dagblad lijdt het bedrijf al jaren enorme verliezen. Vorig jaar ging het om 80 miljoen euro verlies, net zoals het jaar daarvoor. Daardoor ging het geld dat investeerders in het bedrijf pompten er in hoog tempo doorheen.

Veel klachten van klanten

Klanten van VanMoof klagen geregeld over technische mankementen aan hun fietsen. Ook werd er geklaagd over een slechte service bij het bedrijf. ANP

Bekijk ook deze Belbus: Van Moof krijgt eerste hulp bij klantenservice

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!