Ongeacht plek of tijdstip: automobilisten moeten voor elke gereden kilometer gaan betalen. Zelfs in het buitenland gereden kilometers zouden dan meetellen. Ook voor elektrische auto’s moet worden betaald. Dat is het plan voor rekeningrijden dat het kabinet voor ogen heeft, melden bronnen aan De Telegraaf.
Het kabinet doet binnenkort een eerste opzet om de kilometerheffing per 2030 in te voeren. Maar tot die tijd moeten er nog de nodige plooien worden gladgestreken. De vraag hoe de gereden kilometers worden bijgehouden, stuit bijvoorbeeld nog op praktische en privacybezwaren.
Minister Mark Harbers (Infrastructuur) en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) presenteren binnenkort een eerste opzet voor het rekeningrijden dat de coalitie vanaf 2030 wil gaan invoeren. Het moet volgens ingewijden een op het eerste oog simpele taks gaan worden: automobilisten moeten per kilometer een nog nader te bepalen tarief gaan betalen, ongeacht het tijdstip of de locatie. Van een taks in de spitsuren of alleen op de snelwegen is dus geen sprake.
De bewindspersonen geven daarmee een eerste invulling aan het regeerakkoord. Daarin is afgesproken dat het kabinet de voorbereidingen treft voor het invoeren van een ’systeem van betalen naar gebruik’ in 2030. Dat moet uiteindelijk net zoveel gaan opleveren als de wegenbelasting, met een opbrengst van inmiddels 6 miljard euro per jaar een welkome aanvulling van de schatkist. Met ook nog bpm, opcenten en brandstofaccijnzen staan Nederlandse autorijders sowieso hoog in de Europese lijstjes van taksbetalers achter het stuur.
Zo’n taks zal vooral veelrijders gaan treffen, bleek al tijdens de formatiegesprekken. Uit documenten die onlangs zijn vrijgegeven, blijkt dat de coalitiepartijen een rekenvoorbeeld hebben laten maken wat de invoer van rekeningrijden zou betekenen voor automobilisten. Dat voorbeeld laat zien dat een veelrijder, iemand die gemiddeld 80 kilometer per dag rijdt, door de bank genomen ongeveer 2,5 keer zoveel taks gaat betalen. Mensen die minder kilometers maken (gemiddeld 20 per dag) gaan juist bijna de helft betalen.
De rekenmeesters gaan wel uit van ’gedragseffecten’: dat veelrijders de auto laten staan vanwege de hogere belastingaanslag. Maar ook dan zouden ze nog twee keer zo duur uit zijn.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!