De tijdwinst van een half uur naar Berlijn wordt mogelijk door een combinatie van een betere dienstregeling in Nederland en Duitsland, het overslaan van enkele Duitse stations en het vervallen van de locomotiefwissel bij de grens. De reis van Brussel naar Amsterdam zal nog 2 uur en 52 minuten duren. Hier wordt tijdswinst behaald doordat nieuwe treinen een deel van dit traject met 200 kilometer per uur kunnen rijden. Verder worden sporen rond Amsterdam Centraal vernieuwd en verhuist de Intercity Brussel naar Amsterdam Zuid, aangezien hier een snellere aansluiting op de hogesnelheidslijn is.
Volgens Marjan Rintel, president-directeur van de NS, is een goede spoorverbinding tussen deze steden cruciaal, aangezien Duitsland en België onze belangrijkste handelspartners zijn. "Het aantal treinreizigers naar Brussel groeide in 2019 met 14 procent en naar Berlijn zelfs met 20 procent", aldus Rintel. "Zonder de impact van corona zouden we de komende jaren onherroepelijk tegen de grenzen van die groei aan zijn gelopen. De huidige crisis is voor NS dus ook geen reden om het even rustig aan te doen. We moeten deze periode benutten om reizigersstromen duurzaam te verleggen van vervuilend weg- en vliegverkeer naar de trein. Dat doen we ook met de start van de rechtstreekse verbinding naar Londen dit najaar en de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen in december."
Verder wil de NS ook op grotere afstanden de concurrentie aan met het luchtvaartverkeer en het verkeer op de weg, meldt Rintel. "Waarom is een ticket voor Praag of Barcelona niet net zo makkelijk als Brussel of Berlijn? Daarover wil ik in Europa met andere vervoerders in gesprek. Net als in de luchtvaart zou ik mijn treintickets bovendien graag een jaar van tevoren kunnen boeken." ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!