Per 1 april worden de tarieven op Luchthaven Schiphol verhoogd, ook als er op dat moment nog sprake is van klachtenprocedures die lopen tegen het besluit. De beslissing is genomen door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) via een opschortingsbesluit.
Eerder kwamen enkele klachten binnen bij de toezichthouder over de hogere tarieven. De haventarieven worden de komende jaren stapsgewijs verhoogd met tientallen procenten. De eerst stap is dit voorjaar. Reden daartoe is dat Schiphol de verliezen van de coronacrisis wil verrekenen in de luchthaventarieven.
Naar eigen zeggen heeft Schiphol er alles aan gedaan om de kosten te drukken. Ondanks de overheidssteun kan het niet het begrotingsgat dichten. Vanaf april worden de tarieven verhoogd vanwege minder vliegverkeer. De coronaverliezen uit 2020 zullen pas in 2023 worden verrekend in de tarieven.
ACM benadrukt dat het opschortingsbesluit geen oordeel is over de klachten. Het streven is om de klachtenafhandeling voor 24 maart af te ronden, maar er kan twee maanden uitloop zijn volgens de toezichthouder. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!