Van Rijn ziet verbetering in pgb-problemen
28-04-2015
• leestijd 1 minuten
De problemen met het persoonsgebonden budget (pgb) waarmee mensen zelf hun zorg kunnen regelen, zijn niet veroorzaakt door een technisch ICT-probleem.
Veel klachten
Tot die slotsom komt het bureau dat op verzoek van staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) het computersysteem van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) bekeek. Sinds de Sociale Verzekeringsbank dit jaar het pgb uitkeert, zijn er veel klachten van zorgverleners die niet of te laat hun geld kregen.
Dat komt dus niet door het computersysteem, want dat kan de huidige taken aan en het kan ook worden uitgebouwd, schrijft Van Rijn dinsdag aan de Tweede Kamer. De bewindsman meldt eveneens dat hij na de valse start verbeteringen ziet bij de uitbetaling van de pgb’s. De reguliere uitbetalingen zijn op stoom, stelt hij.
'Resultaat zichtbaar, nog niet tevreden'
De meeste declaraties (94 procent) worden binnen vijf tot tien dagen betaald. Elke maand worden zo’n 250.000 betalingen gedaan, dagelijks zijn dat er tussen de 6000 en 8000. Ook is de SVB veel betere bereikbaar en kunnen daar dagelijks 4000 tot 5000 telefoontjes worden verwerkt. ,,We beginnen resultaat van onze acties te zien, maar ik ben pas tevreden als budgethouders en zorgverleners niet langer onzeker zijn over de uitbetaling van hun pgb door problemen bij de SVB of ergens anders in de keten’’, schrijft de bewindsman. Declaraties die langer onderweg zijn, blijken bijvoorbeeld te overlappen met andere declaraties, zijn niet volledig ingevuld of blijken lang te blijven liggen bij de pgb-houder. ANP