Struin je het internet ook af, op zoek naar een leuke reisaanbieding? Let dan goed op dat er geen verborgen kosten bij komen. Volgens de Consumentenbond rammelt er nog steeds van alles aan de online aanbiedingen. Tal van kosten openbaren zich pas bij het afrekenen, terwijl dit niet mag. Waar moet je beducht voor zijn?
Dat reisaanbieders vaag zijn over de totaalprijs is niet nieuw. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is al jaren bezig deze organisaties in het gareel te houden. Zo zijn er begin 2022 diverse reisaanbieders op de vingers getikt omdat de potentiële vakantieganger pas helemaal aan het eind van zijn boekingsproces werd geconfronteerd met allerlei extra kosten. “Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag aan het begin duidelijk zijn”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.
Met de zomer voor de deur besloot de Consumentenbond onderzoek te doen naar verschillende reisaanbieders. Conclusie: 83 procent van de reizen die de Consumentenbond bekeek, was niet voor de aanbiedingsprijs te boeken.
Zo blijken reizen helemaal niet beschikbaar of de prijs verandert zodra een reiziger begint met boeken. En tijdens het reserveren stijgt de prijs ook regelmatig, omdat reisaanbieders onvermijdbare extra bedragen niet vermelden bij de aanbieding. Die verzwegen kosten, zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen, lopen uiteen van 8 euro tot 462 euro per vakantie.
D-reizen adverteerde bijvoorbeeld met een reis voor twee personen naar Cyprus voor in totaal 450 euro, maar dit bedrag verdubbelde uiteindelijk.
En bij de VakantieDiscounter explodeerde de totale reissom van een reis naar Ibiza voor twee personen tijdens het boeken van 286 naar maar liefst 3520 euro. Stip Reizen bood zelfs een Fly & Drive Andalusië aan, zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs op te nemen.
Het onderwerp ‘verborgen kosten’ ligt al langer op het bureau van de ACM. Zo heeft deze toezichthouder eind 2022 al acht grote aanbieders van vakantiehuizen op de vingers getikt omdat ook zij niet transparant waren over de bijkomende kosten.
Niet overal waren verplichte kosten (zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting) in de prijs opgenomen. Die kosten werden bijvoorbeeld vermeld onder het ‘i’-symbool. Uit het onderzoek van de ACM bleek echter dat de meeste consumenten helemaal niet op dat symbool klikken, waardoor de totaalprijs pas helemaal aan het eind aan werd geopenbaard.
Van de reisaanbieders waarnaar de Consumentenbond onderzoek heeft gedaan, beloven er twaalf beterschap. Maar Corendon en Stip Reizen blijven desondanks verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken. Daar waarschuwen ze amper voor en bovendien blijken die prijzen vaak ook nog eens alleen te gelden voor vertrek vanaf buitenlandse luchthavens. Daarom is de Consumentenbond tegen deze vier reisorganisaties een procedure gestart bij de Reclame Code Commissie.
Wanneer je dus een vliegticket, hotel of vakantiehuisje aan het boeken bent, moet je dit kunnen doen voor de aanbiedingsprijs en mogen er niet allerlei kosten bijkomen terwijl je boekt. Worden verplichte kosten pas duidelijk terwijl u boekt? Of worden ze onduidelijk of te laat genoemd? Laat de aanbieder dat dan weten en meldt het bij de ACM Consuwijzer.
Is de koop al gesloten? Dan kun je de kosten die de aanbieder te laat meldde misschien terugkrijgen. Als de aanbieder je misleid heeft over die kosten, dan kun je de koop namelijk ongedaan maken. Je hebt dan recht op geld terug.
Bron: Consumentenbond/ACM
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!