Het omstoten van een wijnglas over je smartphone of het laten vallen van de telefoon in de wc zou, als je een waterdicht exemplaar hebt, geen problemen moeten opleveren. Veel telefoonfabrikanten geven echter geen garantie mochten er toch complicaties ontstaan.
Wie een waterdichte smartphone koopt, hoeft niet te verwachten dat fabrikanten standaard garantie bieden op alle vloeistof gerelateerde schade. Uit een rondgang van technologieplatform Tweakers blijkt dat de meeste fabrikanten die toestellen met waterresistentie verkopen, zelfs geen schade na een simpele regenbui vergoeden.
Een van de redenen waarom fabrikanten terughoudend zijn, is dat het moeilijk te controleren is wat er met het toestel is gebeurd. Van de onderzochte fabrikanten, geven alleen Sony en Samsung beperkte garantie. Apple en nieuwkomer Oppo geven geen garantie en Huawei zegt het wel te geven, maar vermeldt op hun website dat vloeistofschade niet onder de garantie valt.
Als je bij waterschade aanspraak maakt op garantie, is het afwachten of de verkoper of fabrikant je niet verwijt verkeerd om zijn te gaan met het product. Dan vervalt het recht op garantie namelijk. Opvallend, want wettelijk gezien valt de bewijslast in de eerste zes maanden na de aankoop bij de verkoper of fabrikant. Die moet daadwerkelijk kunnen bewijzen dat het product verkeerd is gebruikt.
Mocht je er met de verkoper toch niet uitkomen, zijn er verschillende opties. Je kunt de verkoper een brief sturen met een reparatieverzoek. Daarnaast kun je de verkoper melden dat je het product elders laat repareren en de kosten daarvan zult verhalen. Uiteindelijk kun je de koopovereenkomst ontbinden. Dan heb je recht op (een deel van) je geld terug. Let wel: het gaat hier dus om schade binnen een periode van zes maanden na de aanschaf van het product.
Haal je geen gelijk? Dan kun je overwegen je klacht te plaatsen op klachtenkompas.nl. Dit initiatief van de Consumentenbond brengt je klacht direct onder de aandacht van het desbetreffende bedrijf. Ook kun je het betreffende bedrijf op sociale media benaderen. Openbare klachten worden vaak voorzien van een reactie van het bedrijf.
Het is volgens Tweakers verstandig om de waterdichtheid te zien als een functie van de telefoon, en niet als garantie. Zelfs als er wordt geadverteerd dat de telefoon het dertig minuten onder water kan volhouden op een diepte van een meter, kan het zijn dat dat hij alsnog bezwijkt door een fabricagefout.
Om de stof- en waterdichtheid van consumentenelektronica aan te geven, is de ‘IP-certificering’ in het leven geroepen. Die staat altijd op de verpakking van de telefoon vermeldt. Bij een certificering van bijvoorbeeld IP68 staat het eerste getal voor de stofdichtheid en het tweede getal voor de waterdichtheid. IP68 is ook meteen de hoogste certificering die er op dit moment kan worden gegeven.
Bron: Tweakers, Consumentenbond, Consuwijzer
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!