Vaak gebreken bij Europese webwinkels
31-01-2020
• leestijd 1 minuten
Twee derde van de Europese webwinkels informeert klanten onvoldoende over hun rechten. Dat blijkt uit onderzoek door de Europese Commissie. Daarbij werden 841 webshops van onder meer kleding, meubelen en huishoudelijke spullen onder de loep genomen.
EU-commissaris Didier Reynders (Justitie) noemt het gebrek aan informatie bij maar liefst 321 websites onaanvaardbaar en schending van basale consumentenrechten. Vaak ontbreekt bijvoorbeeld informatie over hoe klanten een aankoop kunnen annuleren.
Garantietermijn
Ook verzuimen veel websites te vermelden wat de kosten zijn voor de levering en de minimale garantietermijn van twee jaar. Daarnaast werd geconstateerd dat bezoekers van de websites in eigen land anders worden behandeld dan shoppers uit het buitenland.
Eigen land eerst
Ook worden bij een deel van de sites kopers uit andere lidstaten anders behandeld dan klanten uit ‘eigen’ land, wat volgens Europese regels is verboden. Verder ontbreekt in bijna de helft van de gevallen de verplichte link naar het onlineplatform voor geschillenbeslechting.
Diepgaand onderzoek
Toezichthouder ACM heeft, net als andere Europese toezichthouders, aangekondigd diepgaand onderzoek te doen naar de desbetreffende websites en hen tot verantwoording te roepen en verbetering op te dragen. ANP