In
november
lieten we het schrijnende verhaal van Daan van de Wege zien. Door een lekkage onder de badkamer ontstaat grote schade onder de vloer door zwam- en schimmelvorming. Door de oude houten draagconstructie van het huis dreigt instortingsgevaar. Totale kosten voor herstel: €30.000. Als Van de Wege aanspraak wil maken op zijn schadeverzekering bij Univé geeft zij niet thuis. De complete claim wordt afgekeurd en ook het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) beslist in eerste instantie in het voordeel van Univé. Hoe is dit afgelopen?
Univé wijst af
Na het ontdekken van de schade onder de vloer, ontdekt door een aannemer die kwam kijken naar een verzakking van een vloerdeel, waarschuwen Daan van de Wege en zijn vrouw verzekeraar Univé. Zij vragen Univé snel langs te komen om te kijken en hulp te bieden in deze situatie. Pas drie weken later komt er een schade-expert langs. Deze stelt dat de herstelwerkzaamheden al in zoverre zijn begonnen, dat hij de oorzaak van de schade niet meer kan onderzoeken. Univé wijst de gehele schadeclaim van Van de Wege af.
Kifid krabbelt terug
Van de Wege laat het er niet bij zitten en stapt naar het Kifid, in de hoop daar zijn gelijk te halen. Het Kifid oordeelt echter, zonder zelf onderzoek te doen, in het voordeel van Univé. Van de Wege krijgt geen kans meer om te reageren op het verweer van verzekeraar Univé en daarmee is voor het Kifid de zaak af. In januari is de directeur van het Kifid, Bas de Groot, aanwezig in onze uitzending. Hier gaf hij toe dat er fouten zijn gemaakt in de beoordeling van de zaak van de heer Van de Wege door het Kifid. Het Kifid wil graag met hem en verzekeraar Univé om de tafel zitten om de zaak nogmaals te bespreken.
Rechtszaak
Na de eerste uitzending over de zaak in november, staat schade-expert Eric Horssius familie Van de Wege bij. In de uitzending geeft Horssius aan dat Van de Wege bij een rechtszaak grote kans heeft wel zijn gelijk te halen. Na de uitzending stuurt Horssius Univé dan ook een dagvaarding. Univé laat het uiteindelijk niet tot een rechtszaak komen, maar vragen eerst uitstel en doen kort daarna een voorstel om het gehele schadebedrag aan Van de Wege uit te betalen, zonder tussenkomst van en rechter. Hier gaat Van de Wege mee akkoord.
Opgelucht
In de studio geven Daan van de Wege en Eric Horssius uitleg over het verloop van de zaak na onze vorige uitzending. Horssius stelt dat de rol van het Kifid in deze zaak wederom laat zien dat consumenten tóch recht kunnen hebben op een schadevergoeding, ook al oordeelt het Kifid eerder dat dit niet het geval is. Dit is voor de geloofwaardigheid van het Kifid geen goede zaak en betekent dat consumenten niet altijd kunnen vertrouwen op de uitspraak van het Kifid. Daan van de Wege is opgelucht dat de zaak nu is afgerond en de financiële last van €30.000 die zij zelf moesten ophoesten voor het herstel nu van hun schouders af is.
Univé maakt geen excuses
Ondanks de betaling van echt schadebedrag maakt Univé geen excuses aan klant Van de Wege over het verloop van de zaak. Univé wil ook niet in de studio op de afloop van de zaak reageren, zij geven aan 'geen aanleiding te zien om aanwezig te zijn'. In een schriftelijke reactie aan ons laat zij weten: "Univé is blij dat we de zaak met de heer en mevrouw Van de Wege alsnog goed hebben kunnen oplossen."