Levensmiddelenbedrijf Unilever heeft in de eerste helft van dit jaar de nettowinst met bijna 21 procent zien toenemen tot 3,9 miljard euro. Het bedrijf van A-merken als Dove, Knorr, Rexona, De Vegetarische Slager, Hellmann’s en Magnum profiteerde flink van prijsverhogingen voor zijn producten.
Unilever-producten stegen in de eerste zes maanden met gemiddeld 9,4 procent in prijs. Met de hogere prijzen voor producten wil het Britse bedrijf "de gestegen kosten voor grondstoffen en materialen compenseren."
De totale omzet ging in het eerste halfjaar met 2,7 procent omhoog tot 30,4 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. Bij alle divisies waaronder persoonlijke verzorging, voeding en ijsjes zag Unilever de omzet groeien.
Unilever wordt sinds 1 juli geleid door de Nederlander Hein Schumacher. Zijn voorganger Alan Jope weerlegde eerder dit jaar de kritiek dat Unilever zou profiteren van de inflatie door prijzen extra te verhogen. Jope ontkende met klem dat Unilever aan 'graaiflatie' doet: “We hebben lang niet alle kostenstijgingen doorberekend.”
Bronnen: ANP/Parool
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!