De Consumentenbond is blij met de recente uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) over de woekerrente bij ABN AMRO. De Commissie van Beroep van het Kifid oordeelde dat er voor klanten met een flexibel krediet bij ABN AMRO teveel rente in rekening was gebracht en dat dit moet worden terugbetaald. Dit biedt hoop voor andere gedupeerden van woekerrentes.
De Commissie van Beroep stelt dat consumenten mochten verwachten dat de variabele rente op doorlopende kredieten zou meestijgen én -dalen met de ontwikkeling van de marktrente. Echter, toen de marktrente daalde, bleef ABN AMRO wel dezelfde rente rekenen als daarvoor in plaats van dat het deze liet meedalen met de marktrente. Circa 80.000 klanten van AB AMRO hebben een soortgelijk doorlopend krediet aan het krediet behandeld in de Kifid-zaak.
Stef Smit, directeur van Consumentenbond Claimservice, is tevreden met de uitspraak. Wat de bond betreft geldt deze uitspraak dan ook niet alleen voor klanten bij ABN AMRO. "Ook klanten van andere aanbieders die de afgelopen jaren de rente kunstmatig hoog hielden, zijn gedupeerd." Er lopen bij het Kifid nog procedures tegen Santander en Vesting Finance over dezelfde soort kredieten. Deze uitspraken worden later in 2021 verwacht. De Consumentenbond Claimservice nog onderzoekt of er andere aanbieders in de fout zijn gegaan.
Smit stelt dat mensen vaak geen idee hebben "of ze een reële rente betalen. Naast rente op doorlopende kredieten gaat het ook om de rente die je betaalt voor roodstaan op je betaalrekening en voor kredieten die gekoppeld zijn aan een creditcard. Ook in die gevallen moet de bank de te veel betaalde rente terugbetalen."
Meer over:
abn amro, de consumentenbond, wurgkrediet, woekerrente, wurgkredieten, doorlopend krediet, renteMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!