Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Uitspraak Kifid: ICS moet aankoopbedrag scooter vergoeden
30-09-2020
•
leestijd 1 minuten
•
86 keer bekeken
•
International Card Service (ICS) moet het aankoopbedrag van een online aangeschafte scooter vergoeden, nadat deze niet was geleverd aan een consument. Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft dit bepaald. Volgens betaaldienstverlener ICS geldt de aflevergarantie niet, omdat de consument niet voldaan zou hebben aan voorwaarden. De geschillencommissie ging niet in mee die lezing.
Eind 2019 kocht de klant online een scooter met een creditcard van de Bijenkorf. De bestelling werd nooit geleverd. Wellicht is er sprake van fraude, omdat het btw-nummer van een ander bedrijf dan de scooterverkoper is. De consument deed een beroep op de aflevergarantie en vroeg het aankoopbedrag terug aan de betaaldienstverlener.
Kifid legt argumenten ICS opzij
Maar volgens ICS biedt de creditcard geen dekking tegen oplichting. Ook zou de aflevergarantie niet van toepassing zijn, omdat de betaling niet rechtstreeks aan de verkopende partij is gedaan. Verder zegt ICS dat de consument niet kan aantonen dat de bestelling daadwerkelijk is gedaan, wat de afleverdatum is, en dat de scooter niet is geleverd.
Het Kifid concludeert echter dat in de voorwaarden oplichting niet wordt uitgesloten in de aflevergarantie. Ook wordt in de voorwaarden geen onderscheid gemaakt tussen rechtstreekse betalingen aan een verkoper of overboekingen via een betaaldienst. Verder kan de consument via een e-mail en een screenshot aantonen dat hij een scooter besteld heeft en dat die niet geleverd werd. ANP / Kifid