Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Uitspraak Kifid: ICS moet aankoopbedrag scooter vergoeden

30-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
86 keer bekeken
  •  
kifid logo 930
International Card Service (ICS) moet het aankoopbedrag van een online aangeschafte scooter vergoeden, nadat deze niet was geleverd aan een consument. Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft dit bepaald. Volgens betaaldienstverlener ICS geldt de aflevergarantie niet, omdat de consument niet voldaan zou hebben aan voorwaarden. De geschillencommissie ging niet in mee die lezing.
Eind 2019 kocht de klant online een scooter met een creditcard van de Bijenkorf. De bestelling werd nooit geleverd. Wellicht is er sprake van fraude, omdat het btw-nummer van een ander bedrijf dan de scooterverkoper is. De consument deed een beroep op de aflevergarantie en vroeg het aankoopbedrag terug aan de betaaldienstverlener.

Kifid legt argumenten ICS opzij

Maar volgens ICS biedt de creditcard geen dekking tegen oplichting. Ook zou de aflevergarantie niet van toepassing zijn, omdat de betaling niet rechtstreeks aan de verkopende partij is gedaan. Verder zegt ICS dat de consument niet kan aantonen dat de bestelling daadwerkelijk is gedaan, wat de afleverdatum is, en dat de scooter niet is geleverd.
Het Kifid concludeert echter dat in de voorwaarden oplichting niet wordt uitgesloten in de aflevergarantie. Ook wordt in de voorwaarden geen onderscheid gemaakt tussen rechtstreekse betalingen aan een verkoper of overboekingen via een betaaldienst. Verder kan de consument via een e-mail en een screenshot aantonen dat hij een scooter besteld heeft en dat die niet geleverd werd. ANP / Kifid

Kijk hier voor de volledige uitspraak.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!