Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Uitspraak: kapotte mobiel vervangen door refurbished exemplaar mag
04-08-2017
•
leestijd 1 minuten
•
67 keer bekeken
•
Een verzekering mag een 'refurbished' mobiele telefoon aanbieden ter vervanging van een kapot toestel. Dat heeft de geschillencommissie Kifid bepaald in een uitspraak.
11 maanden oude smartphone
Een consument claimde bij verzekeraar ACE European Group Ltd een nieuwe mobiele telefoon, ter vervanging van zijn kapotte, elf maanden oude toestel (Sony Xperia Z5). De verzekeraar vond dat het aanbieden van een refurbished telefoon ter vervanging volstond. Naar aanleiding van dit conflict deed de consument zijn beklag bij het Kifid.
'Vervangingswaarde bepalend'
Volgens de geschillencommissie hoeft een vervangend toestel geen nieuwe te zijn. Het Kifid wijst op het verschil tussen nieuwwaarde en vervangingswaarde. Een toestelverzekering is een schadeverzekering. Daarvoor geldt dat zaken zoals mobiele telefoons in principe verzekerd zijn naar vervangingswaarde. Het vervangende apparaat moet naar "staat en eigendom" gelijkwaardig zijn; daarom is een opgeknapt, oftewel refurbished, exemplaar goed genoeg.
'Aan verplichting voldaan'
De Geschillencommissie constateert dat de verzekeraar heeft aangeboden het kapotte toestel te vervangen door een mobiele telefoon, die de kwaliteitstest van nieuwe toestellen heeft ondergaan en die uitsluitend bestaat uit al dan niet reeds gebruikte originele fabrieksonderdelen. Daarbij werd een garantie van drie maanden aangeboden voor defecten die onder de garantievoorwaarden vallen. De Geschillencommissie oordeelt dat verzekeraar ACE met het aanbieden van een refurbished mobiele telefoon ter vervanging van een defecte mobiel voldoet aan haar verplichting voortvloeiend uit deze toestelverzekering.