Uitspraak: Creditcardmaatschappij moet instemming met betaling kunnen aantonen
19-11-2018
•
leestijd 2 minuten
•
75 keer bekeken
•
Het Kifid heeft uitspraak gedaan in een zaak die door een klant van creditcardmaatschappij ICS was voorgelegd aan de geschillencommissie. De klant gaf aan geen toestemming te hebben gegeven voor een tweetal afschrijvingen van zijn World Card-rekening. Het Kifid oordeelt dat wanneer een consument een betalingstransactie betwist, het aan de betaaldienstverlener is om te bewijzen dat de consument heeft ingestemd met de betaling.
De kaarthouder zag dat er op 26 december 2017 een bedrag van 3,99 euro was afgeschreven. Dit gebeurde op 26 januari 2018 nog een keer. De klant wist niet waarom er geld werd afgeschreven en blokkeerde zijn creditcard. Ook diende hij een klacht in bij ICS
Geen genoegen met coulance
ICS heeft aangegeven dat de betaling bij een abonnement hoort. De betaaldienstverlener wilde het afgeschreven bedrag uit coulance terugbetalen, maar daar nam de klant geen genoegen mee. De creditcardmaatschappij vermoedt dat de klant de bestelling per ongeluk geeft gedaan. Een abonnement kan alleen door de consument zelf worden opgezegd. De creditcardmaatschappij heeft geen recht om bedragen terug te draaien zolang een abonnement loopt.
Bewijzen
Het Kifid is niet eens met die redenering. Als een consument het niet eens is met een betalingstransactie, dan is het aan de betaaldienstverlener om te bewijzen dat de betalingstransactie is geauthentiseerd. Ook moet de betaaldienstverlener bewijzen dat de transactie juist is geregistreerd, geboekt en niet door een technische storing of enig ander falen is beïnvloed.
Bedrag terugbetalen
Daarnaast oordeelt de Geschillencommissie dat wanneer de betaaldienstverlener geen bewijs kan aanleveren waaruit blijkt dat de consument met de betalingen heeft ingestemd, de betaaldienstverlener het betwiste bedrag terug moet betalen.