Onlinewinkels maken meer en meer gebruik van psychologie om consumenten zo snel mogelijk tot een aankoop te bewegen. Neuromarketeer Tim Zuidgeest schreef recent een blog over Booking.com. Hij kwam op de site van het bedrijf ruim 100 voorbeelden tegen van psychologische beïnvloeding.
Hoe consumenten worden verleid
Bij Kassa vertelt hij aan de hand van opvallende voorbeelden van verschillende bedrijven hoe consumenten worden verleid. Consumenten worden gemotiveerd om zo snel mogelijk een aankoop te doen door bijvoorbeeld het gevoel van schaarste te geven, prijspijn weg te halen en een keuze te geven. Ook zijn we niet alleen gevoelig voor de mening van anderen over een product, maar ook voor de mening van het bedrijf zelf. Zelfs het opgeven van een minpunt bij een product blijkt juist reden om het te kopen.
90 procent zegt 'niet gevoelig' te zijn voor verleiding...
In enquête onder publiek van Kassa zegt 56% van de mensen dat ze het idee hebben steeds meer online beïnvloed te worden door bedrijven tot het doen van een aankoop. Maar 90% denkt daar niet gevoelig voor te zijn.
Volgens Zuidgeest is dat vaak wel degelijk het geval. Bedrijven als Booking testen continu wat de beste manier is om hun site in te richten qua tekst, kleur en mogelijkheden. En dat is er natuurlijk allemaal op gericht om zoveel mogelijk te verkopen.